Hae
Diiskuneiti

D-VITAMIININ PUUTOS JA VINKIT SEN HOITAMISEEN

*Sisältää mainoslinkkejä

Minulla todettiin viime keväänä vakava D-vitamiinin puutostila. Hakeuduin lääkäriin, koska oloni oli jatkuvasti väsynyt, masentunut, voimaton ja minulla oli särkyjä ympäri kroppaa. Olin varma, että minulla on reuma tai jokin muu vaikea sairaus. Leikkisin tietenkin aluksi itse kotilääkäriä ja googletin oireitani netistä. Niinhän ei koskaan kannata tehdä, vaan mennä lääkäriin. Huomatkaa, että vaikka kävisitte verikokeessa, niin D-vitamiini arvoja ei yleensä erikseen mitata ja sen vuoksi puutostila voi jäädä kokonaan lääkäriltä huomaamatta eli pyytäkää katsomaan erikseen myös D-vitamiiniarvot.

D-vitamiinin puutosoireita

  • Väsymys ja voimaton olo.
  • Lihassäryt (varsinkin selkä, lantio, jalat ja kädet särkee ja saattaa puutua).
  • Masentunut olo.
  • Hampaat saattavat reikiintyä.
  • Vastustuskyky heikkenee eli voi olla jatkuvasti kipeänä.
  • Ruuasta tulevat ravintoaineet eivät imeydy kehoon.
  • Vatsavaivat.
  • Iho-ongelmat.

D-vitamiinin puutosoireet voivat tuoda myös muita vaivoja, mutta minulla olivat selkeästi nuo yllämainitut. Kun alotin D-vitamiinilisän, niin huomasin jo muutaman päivän jälkeen oloni paljon paremmaksi. Olin huomattavasti pirteämpi ja monet oudot lihassäryt alkoivat pikkuhiljaa hävitä. Unen laatu parani, sekä vatsani toimi paremmin. Lopetin D-vitamiinilisien käytön viime syksynä, koska ajattelin, että yritän hankkia D-vitamiinin ruoasta ja auringosta. Eipä mennyt kauaa, kun minulla todettiin jälleen D-vitamiinin puutostila. Meille suomalaisille D-vitamiinia on mahdoton saada pimeään vuodenaikaan, sillä D-vitamiinia saa eniten auringonvalosta. Syksyllä ja talvella auringon säteily Suomessa on niin vähäistä, että kehomme ei saa auringosta yhtään D-vitamiinia. Eli jos kärsit kuuluisasta syys-, kevät-, tai talvimasennuksesta, niin se on luultavasti oire D-vitamiinin puutoksesta. Ilman D-vitamiinia kalsium ei pysty imeytymään ja kalsiumin puute aiheuttaa luiden ja hampaiden haurastumista.

D-vitamiinin lähteitä

  • Aurinko.
  • Kananmuna.
  • Rasvaiset kalat.
  • Maitoon ja margariineihin on yleensä lisätty D-vitamiinia.

Käytätkö sinä D-vitamiinilisää? Jos et, niin hyppää äkkiä ostoksille *tästä!

 

8 kommenttia

  1. Jasu kirjoitti:

    Tärkeä aihe ja hyvin toteutettu postaus! Ihanat kuvat? Itsekin otan vitamiineja, fiksua:)
    Hyvää kevään alkua!

    http://jasukuvaa.blogspot.com/

  2. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

    Aika harva käyttää edes sitä ohjeistuksen mukaista 10 mikrogrammaa D-vitamiinia talvellakaan.

  3. Asta B. kirjoitti:

    Jälleen kerran hyvä, faktapitoinen postaus! 🙂 Mä havahduin D-vitamiinin tarpeeseen vasta siinä vaiheessa, kun ihon kunto alkoi olla aivan kamala – ja psori-iholle D-vitamiini kuitenkin on tärkeää. Ja onneksi havahduin! 🙂

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Kiitos 🙂
      D-vitamiini on kyllä tärkeää keholle ja ilman sitä keho ei vaan jaksa ja alkaa kiukuttelemaan. Onneksi havahduit ja mahtavaa, että olet saanut d-vitamiinista apua!

  4. Mari kirjoitti:

    Kiitos muistutuksesta! Mä olen ihan surkea syömään mitään ravintolisiä vaikka tiedän, että pitäisi kyllä. Tästä voisin aloittaa taas uudestaan.

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Kannattaa aloittaa, sillä d-vitamiini on todella tärkeää ja varsinkin kun me suomalaiset ei saada sitä auringosta kuin parina kuukautena vuodessa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *