Diiskuneiti

KESÄRETKELLÄ VEPSÄN SAARESSA

Päätettiin eräänä heinäkuun sunnuntaina tehdä retki Vepsän saarelle mieheni ja pikkusiskoni kanssa. Hyppäsimme 11:00 jokirannasta lähtevään paattiin ja merimatka saarelle kesti noin tunnin. Olemme käyneet Vepsässä joka kesä ja en varmaan ikinä kyllästy kyseiseen paikkaan. Vepsän saarelle voi tehdä päiväretken tai sinne voi jäädä yöksi telttaan tai vuokramökkiin. Matkaan voi pakata omat eväät, mutta saarelta löytyy myös ravintola josta saa lounasta ja ala carte annoksia.

vepsän saari pähkinänkuoressa

• Vepsä on Turun oma lomasaari keskellä Turun upeaa saaristoa.
  • Vepsästä löytyy vuokrattavia mökkejä sekä saunoja. Saarella on iso hiekkaranta ja lapsille pieni leikkipuisto sekä minigolf. Saarelta voi vuokrata soutuveneitä ja kajakkeja.
  • Saarella sijaitsee ravintola, josta voi ostaa ruoka-annoksia, jäätelöä, kahvia, virvokkeita sekä ravintolasta saa myös alkoholijuomia.
  • Vepsään voi lähteä päiväretkelle tai majoittua pidemmäksi aikaa. Mökin voi vuokrata päiväksi tai vaikka viikoksi ja saaressa on myös vuokrattavia telttapaikkoja.
  • Omalla veneellä pääsee myös Vepsään ja majoittua veneen kanssa voi saaren omassa vierasvenesatamassa.
  • Saarella on upeat ulkoilualueet, uimaranta ja piknikpaikkoja.

Saavuimme saarelle puolenpäivän maissa ja kävin hakemassa heti avaimet mökkiin. Mökissä on makuuhuone, keittiö, olohuone ja yläkerrassa sijaitsee iso parvi jossa voi myös nukkua. Vepsän mökeissä ei ole vessoja tai suihkuja, mutta saarella löytyy siistit yhteiskäytössä olevat sisävessat ja suihkuun pääsee pienestä maksusta. Heitimme tavarat mökkiin ja lähdimme heti Vepsän frisbee-golf radalle pelaamaan. Itse lähinnä kävelin perässä luontoa ihastellen, mutta miehelläni ja siskollani oli ihan kunnon kisameiningit. Frisbeegolfin jälkeen lähdimme rantasaunalle jonka olin vuokrannut meille. Jokainen mökkiläinen saa vuokrata rantasaunoja 10-15 euron tuntihintaan. Rantasaunassa on aivan ihana ihastella merta, saunoa, syödä eväitä ja käydä uimassa. Tuo tunti on vaan todella lyhyt aika ja olisikin kiva, että rantasaunoja voisi vuokrata myös pidemmäksi aikaa.

Saunareissun jälkeen päätettiin mennä syömään Vepsän ravintolaan. Viime kesänä meidän vierailun aikaan ravintolasta oli loppu pizza-ainekset, ranskalaiset sekä hampparit ja ajattelin huumorilla, että mitäs tällä kertaa. Siskoni tilasi kanakorin ja mieheni pizzan. Itse kun olen VHH-ruokavaliolla, niin ainoa minulle sopiva annos oli salaatti ja se oli sitten loppu – hah mikä tuuri. Jouduin sitten uhrautumaan ja ottamaan pizzan gluteenittomalla pohjalla.  Ruoka oli hyvää, kuten aina Vepsässä on ollut ja vatsat täynnä pyörittiin uimarannalle.

Päiväretkellä oleville viimeinen paatti takaisin Turun keskustaan lähtee 18:00. Kävimme saattamassa mieheni merimatkalle sillä hänellä oli seuraavana päivänä töitä ja jäimme siskoni kanssa kahdestaan yöksi saarelle. Viihdyimme vielä llalla uimarannalla pari tuntia, kun oli ihanan rauhallista, kun päiväretkeläiset olivat lähteneet. Käytiin grillaamassa grillipaikalla makkarat ja kävimme korkealla kalliolla ihastelemassa auringonlaskua. Meidän mökin pihalla hengaili suloinen lokki joka uskalsi tulla ihan terassille asti ja nimettiin hänet Kalle-lokiksi. Nukkumaanmeno olikin melkoinen kauhujen sarja, kun aloimme kuulla parvelta askelia ja rapinaa. Laitettiin kaikki valot päälle jotta uskallettaisiin nukkua ja naureskeltiinkin vähän, että miten meille sattuu aina kaikkia kummitusjuttuja. Heräsin aamuyöllä myös ”askeliin ja rapinaan” joka taisi kuitenkin olla katolla tallusteleava orava tai seinän välissä oleva hiiri.

Aamulla heräsimme ihanaan lintujen lauluun ja Kalle-lokki odotti meitä terassilla maaten. Syötiin ulkona aamupalaa ja siivoiltiin mökkiä luovutuskuntoon. Mökit tulee luovuttaa kello 11:00 ja ensimmäinen paatti Turun keskustaan lähtee 12:00. Päätimme jäädä viettämään rantapäivää saarelle ja olimmekin rannalla monta tuntia eväitä syöden. Ranta oli täynnä paarmoja ja pari ehti minua puraistakin yök. Oli varmaan myös näky kun juoksin ympäri rantaa paarmoja karkuun yrittäen hätistää niitä pyyhkeellä. Rantsun jälkeen käytiin ostamassa suihkupoletit ja käytiin pesemässä merivesi ja hiekat pois. Suihkun jälkeen oli ihanan freesi olo ja käytiin vielä haukkaamassa ravintolassa vähän välipalaa ennen merimatkaa kotiin.

Vepsän saari on kyllä ihana paikka ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille Turun matkailijoille. Päiväretki vai yö saaressa – päätä itse. Lisää saaresta ja sen palveluista voit lukea tästä 🙂

SEURAA DIISKUNEITI-BLOGIA:

TESTISSÄ: UUSI SOKOS HOTEL WIKLUND + VINKKEJÄ TURKUUN MATKUSTAVILLE

AURINKOINEN VIIKONLOPPU SAARISTOSSA

1. Tuula / Tuula's life kirjoitti:

Teillä on ollut kiva retki Vepsän saareen. Kaunis saari. Eipä ole tullut käytyä siellä vuosikausiin. Minun ensimmäinen muistoni Vepsän saaresta on, kun tehtiin sinne luokkaretki. Taisin olla kymmenvuotias. Vesibussilla mentiin. Ja vietettiin siellä kiva päivä. Kiitos kivasta jutusta. Toi muistoja mieleen.

2. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

Ihanan kesäinen retki, ensi kesää odotellessa… 😀

3. villananna kirjoitti:

Tuonne pitäskin mennä taas joskus. Viimeksi ollut kakarana tuolla.

4. Anna/Kello neljän aamukahvi kirjoitti:

ihanan kesäistä, vaikka rakastankin tätä alkavaa syksyä 🙂