Diiskuneiti
Kaupallinen yhteistyö

KANNATTAAKO SATEELLA LÄHTEÄ HUVIPUISTOON?

Kaupallinen yhteistyö: Omenahotellit

Suomen kesä on ollut tänä vuonna ihan mahdoton vai mitä? Jatkuvasti sataa, tuulee tai on muuten vaan todella kylmä. Eläintarhat-, huvi-, ja elämyspuistot ovat kärsineet varmasti kävijätappioita sään vuoksi. Päätettiin jo keväällä miehen kanssa, että Särkänniemeen on tänä vuonna päästävä, sillä viime kesänä olimme Linnanmäellä. Pikkusiskoni täytti toukokuussa 11-vuotta, joten otimme hänet mukaan reissuun synttärilahjana. Valittiin kalenterista päivä ja ajateltiin, että mennään satoi tai paistoi. No sinä päivänä tietenkin satoi ja siihen tarinaan päästäänkin kohta 😀

Varasin Tampereelta etukäteen Omena Hotellin, joka on itsepalveluhotelli. Hotelli varataan itse netistä ja hotellissa ei ole vastassa henkilökuntaa, vaan ovikoodi hotelliin saapuu teksitiviestinä puhelimeen. Varausvahvistus saapui välittömästi sähköpostilla sekä tekstiviestillä. Päädyin Omena Hotelliin, koska se sijaitsee Tampereen ydinkeskustassa ja hinta oli edullinen eli about 90 euroa kolmen hengen huoneesta. Valitsin julkiset kulkuvälineet Turusta Tampereelle ainoastaan sen mukaan mikä oli edullisin. Onnibussia en kuitenkaan halunnut varata, koska ne ovat melkein aina niin täynnä, että koskaan ei pääse vierekkäin istumaan ja en muutenkaan tykkää istua kuin silli purkissa. Turusta Tampereelle mentiin Väinö Paunun linja-auton kyydissä, jonne ostin liput Matkahuollon sivuilta. Takaisin tultiin junalla ja pikkusiskoni oli ekaa kertaa junassa ja oli siitä super innoissaan.

Kun saavuimme Tampereelle satoi tihkuen, joten sateenvarjo oli kaivettava heti esiin. Olimme noin 13 aikaan Tampereella ja Omena Hotelliin pääsi kirjautumaan vasta 16:00, josta Omena Hotelli saa miinuspisteen. Olisi ollut kiva käydä viemässä matkatavarat ensin hotelliin, sillä nyt jouduimme suuntaamaan suoraan Särkänniemeen ja raahasimme matkatavaramme myös sinne. Kävimme matkalla ostamassa varmuudeksi Koskikeskuksen Tigeristä sadeviitat, joka osottautuikin parhaaksi ostokseksi koko matkalla! Päätimme kävellä keskustasta Särkänniemeen, koska iPhonen navigaattori sanoi matkan kestävän vain 25 minuuttia ja niinhän se kestikin ja samalla näki vähän kaupunkia – vaikkakin sateessa. Onneksi me oltiin päätetty, että pidetään mahtava päivä ja sade ei haittaisi meitä, sillä me emme ole tehty hattarasta!

Päästyämme Särkänniemeen söimme heti vähän omia eväitä ja jätimme matkatavaramme säilytyslokeroihin, jotka sijaitsevat heti sisäänkäynnin vieressä ja maksavat yhden euron. Kävin ostamassa heti lämpimän kahvin Pauligin kojusta, mutta heillä ei ollut tarjolla kaura tai soijamaitoa, josta on pakko antaa miinus. Onneksi kahvi maistui miehelle ja minä sain jäädä tällä erää ilman. Huvipuistoalueella oli meidän lisäksi ehkä parisen kymmentä ihmistä. Pääsimme laitteisiin ilman jonotusta ja muutamassa laitteessa saimme olla ihan keskenämme – aika luksusta. Laitteiden istuimet olivat märkiä, joten peppu kastui sadeviitoista huolimatta ja Tornadon kyydissä naamalle putoili raiteilta vettä. Se ei meitä haitannut, meillä oli kivaa ja mihinkään ei tarvinnut jonottaa. Kiersimme laitteet aika nopeasti ja aikaa jäi kiertää vielä lemppari laitteita uudelleen. Kivoin laite oli Tornado, joka on jo klassikko ja kauhein oli mun mielestä X-laite, johon mua sai suostella pari tuntia 😀 Yllättävän hauska uusi tuttavuus oli Moto GP, joka otti ihanasti vatsan pohjasta.

Angry Birds Land oli mulle uusi tuttavuus. Ensin olin ihan masentunut, että Angry Birdsit olivat tulleet kummitusjunan tilalle, mutta puisto oli oikeasti tosi upeasti rakennettu. Pikkusiskoni oli ihan fiiliksissä kaikista laitteista ja touhupaikoista siellä ja menin itsekkin pariin ”lasten” laitteeseen. Me ei syöty Särkänniemessä mitään, paitsi pikkusiskolleni ostin ranskalaiset. Meillä oli ajatuksena etsiä keskustasta joku kiva ravintola, jossa voitaisiin syödä Särkänniemen jälkeen. Lähdimme kävelemään kohti keskustaa ja yhtä-äkkiä sade yltyi kaatosateeksi. Vaikka oltiin oltu koko päivä sateessa, niin tuo kaatosade oli niin kova, että meillä kastui kaikki vaateet litimäräksi.  Meillä kesti hetki löytää Omena Hotelli, sillä satoi niin kovaa, ettei puhelimen navigaattoria pystynyt katsomaan. Matka kaatosateessa tuntui ikuisuudelta, mutta onneksi meillä oli varattuna hotelli, sillä olisi ollut aika nihkeää lähteä märissä vaatteissa matkustamaan takaisin Turkuun.

Minulla oli kännykässä Omena Hotellilta tullut tekstiviesti, jossa luki ovikoodi. Näpyttelimme sen ja pääsimme sisälle hotelliin. Ovikoodin saa aina vasta samana päivänä, joten ei kannata stressata siitä miten hotelliin pääsee, koodi tulee noin kahdeksan tuntia ennen varauksen alkamista. Kun pääsimme sisään hotellihuoneeseen pikkusiskoni tokaisi heti ”tämä on juuri sellainen hieno huone, kuin oli netistä katsonut”. Riisuimme heti märät vaatteet ja laitoimme niitä ympäri huonetta kuivaamaan. Plussaa muuten Omena Hotellille siitä, että huoneessa on kyllä rajattomasti kuivaustilaa 😀 Kaivoimme matkatavaroista kuivat vaatteet, mutta huomasimme, että nekin olivat litimärkiä, sillä matkakassi oli kastunut myös läpimäräksi. Eli kaikki vaatteemme mitä meillä oli mukana olivat litimärkiä – nice. Mulla oli onneksi ollut jalassa kumisaappaat, mutta muilla oli kengätkin kastuneet.

Mä ajattelin heti, että mitä me nyt syödään, koska ei voitu lähteä märissä vaatteissa mihinkään ravintolaan. Vieressä oli K-market sekä mäkkäri mistä haettiin oikein gourmee ruuat 😀  Vähän harmitti, ettei päästy mihinkään ravintolaan syömään, sillä sitä oltiin odotettu koko päivä. Mussutettiin iltapalat nassuun ja katottiin hotellihuoneessa telkkarista elokuvaa. Lämpimän suihkun jälkeen aloin tekemään pikkusiskolle petiä ja siivoilin vähän meidän kamoja kasaan valmiiksi aamua varten. Yhtä-äkkiä huomasin, ettei pikkusiskon pupupehmolelua löytynyt mistään. Pikkusiskoni on saanut sen jo vauvana ja se on hänelle erittäin rakas. Etsittiin yhdessä pupua, mutta sitä ei löytynyt mistään. Se oli pudonnut laukusta jonnekin matkallamme Särkänniemestä Omena Hotelliin. Ajattelin, että lähdemme etsimään sitä, mutta kello oli jo kymmenen illalla ja meidän kaikkien vaatteet olivat edelleen likomärkiä. Pikkusiskollani tuli itku ja niinpä taisi vähän tulla minulle myös, koska koin niin kauheaa syyllisyyden tunnetta, sillä minun käsilaukustani pupu oli pudonnut. Ehdotin, että menemme nukkumaan ja lähdemme heti aamulla aikaisin etsimään pupua.

Kaaduimme väsyneenä Omena Hotellin pehmoisiin sänkyihin, mutta unta oli vaikea saada, koska ajatuksissa oli vain pupu raukka. Näpyttelin vielä sängyssä pupusta katoamisilmoituksen blogini Facebook-sivuille sekä Tampereen Facebook-ryhmään. Onneksi nukkumatti tuli kylään ja heräsin seuraavaksi herätyskellon soittoon 7:30. Kaikki vaatteet olivat kuivuneet ja herätin pikkusiskoni pupujahtiin. Aamullakin satoi, joten puimme yllemme vielä varmuudeksi sadeviitat ja lähdimme kävelemään kohti Särkänniemeä. Kävelimme melkein Särkänniemeen saakka, kun huomasimme pupun istuvan yksinäisenä ja kuraisena erään puiston penkillä. Suuri kiitos sinulle, joka olit aamulenkilläsi bongannut pupun ja olit nostanut sen penkille. Pikkusiskoni hymy oli kuin Naantalin aurinko, kun hän sai pupun syliinsä – koko reissu oli nyt pelastettu!

Päätimme lähteä pupu kainalossa hakemaan aamupalaa ja menimme hotellihuoneeseen syömään. Herätin mieheni kahvin tuoksuun ja kuiskasin, että pupu löytyi. Söimme rauhassa kaupasta ostettua aamiaista ja joimme mäkkäristä haettuja kahveja. Omena Hotellissa on muuten valmiina teetä ja pikakahvia, joten kahvin saamisesta ei tarvitse heti aamusta ainakaan stressata.

Pakkasimme tavarat ja lähdimme kohti juna-asemaa, joka oli noin 3 minuutin kävelymatkan päästä Omena Hotellista. Junamatkalla muistelimme mahtavaa vaikkakin sateista reissua ja totesimme, että sateella kannattaa lähteä huivipuistoihin sillä silloin ei tarvitse jonotella ja saa VIP-kohtelua.

Sateella Särkänniemessä – mikä oli parasta?

• Ei tarvinnut jonottaa.
  • Laitteisiin pääsi uudestaan ja uudestaan.
  • Laitteissa sai olla oman porukan kesken.
  • Ruokapaikkoihin ja kioskeihin ei ollut myöskään minkäänlaisia jonoja.
  • Laitteiden pyörittäjät antoivat ekstra kierroksia laitteissa.
  • Jos kaatosade yllättää Särkänniemessä on paljon kahviloita yms. minne voi mennä sadetta suojaan kahvikupposen äärelle.

Mikä oli parasta Tampereen Omena Hotellissa?

• Mahtava sijainti ydinkeskustassa.
  • Juna-asemalla oli parin minuutin matka.
  • Mäkkäri melkein alakerrassa ja K-market nurkan takana.
  • Ilmainen nettiyhteys.
  • Omia eväitä varten hotellihuoneessa oli mikro, vedenkeitin sekä lusikoita ja kertakäyttökuppeja.
  • Märkiä vaatteita varten löytyi paljon kuivauspaikkoja.
  • Kaunis rakennus, isot ikkunat sekä huone oli todella trendikäs ja siisti.
  • Sängyissä oli ihana nukkua, mutta ekstratyynyt olisivat olleet tarpeen, koska en osaa nukkua yhdellä tyynyllä. Tiesittekö muuten, että sängyt ovat valmistettu käsin Närpiössä eli kaikissa Omena Hotelleissa on kotimaiset sängyt.
  • Varaus on mahdollista peruuttaa tai ajankohtaa voi muuttaa kätevästi netissä myös varauksen jälkeen.

Eikös meillä ollutkin aika tapahtumarikas reissu? Minun mielestä huvi-, ja elämyspuistoihin kannattaa ehdottomasti lähteä vaikka sataisikin. Turha täällä Suomessa on odottaa mitään kauniita kesäpäiviä enää tässä kohtaa. Eli läppäri eteen ja reissu varaukseen. Hotellina suosittelen Omena Hotellia, joka sijaitsee aina mahtavalla sijainnilla ja on edullinen.

Vinkki: meille Muumimaailmaan kannattaa myös tulla hieman pilvisenä ja sateisena päivänä. Silloin ihmisiä on todella paljon vähemmän ja voin luvata, että Muumit pystyvät huomioimaan kaikki lapset ja silloin pääsee varmasti Pikku Myyn juttusille. Elokuu on hiljaisin kuukausi kaikissa elämyspuistoissa, joten silloin jos koskaan kannattaa suunnata huvittelemaan 🙂

Kaupallinen yhteistyö: Omenahotellit

1. Aleksi kirjoitti:

Hyvä teksti! Vinkkeinä seuraavaan kertaan: tavarat kannattaa jättää keskustaan, vaikka rautatie- tai linja-autoaseman säilytyslokeroihin, niin niitä ei tarvitse raahata pitkin kaupunkia. Onnibussiinkin voi nykyään valita paikat, eli saa varmistettua vierekkäiset paikat. Ei maksa mitään, 2 € lisämaksusta saa lisää jalkatilaa.

Kun on kävellyt pitkän päivän huvipuistossa, kannattaa paluumatkalla säästää jalkoja. Särkästä pääsee keskustaan vähintään 20 min välein keskustaan bussilla suoraan lipputeltan edestä.