Hae
Diiskuneiti

KUUKAUSI ILMAN SOKERIA JA VILJOJA

*Sisältää mainoslinkkejä

Mulla tuli viime viikolla täyteen tasan kuukausi ilman sokeria, viljoja ja tärkkelyspitoisia juureksia. Suomeksi sanottuna aloitin siis ketogeenisen ruokavalion. Ketossa syödään 60% rasvaa, 30% protskua ja ainoastaan 5-10% saa olla hiilareita. Hiilareitahan on todella runsaasti esim. leivässä, riisissä, pastassa, perunassa, jogurteissa, herkuissa yms. Ketossa pitää siis luopua kokonaan sokerista, viljoista ja monista hedelmistä ja juureksista. Mulla oli helppo jättää viljat pois, koska olin jo valmiiksi gluteeniton, enkä oikein edes perusta gluteenittomista korvikkeista. Sokerin pois jättäminen meni yllättävän kivuttomasti ja yhteenkään herkkuun en ole vieläkään sortunut. Pahin houkutus sokeriin oli ekalla viikolla, jonka jälkeen kaikki mieliteot hävisivät aivan tyystin. Ajattelin kertoa teille vähän fiiliksiä ketoruokavaliosta ja sen positiivisista vaikutuksista. Syön 3-4 kertaa päivässä, mutta en laske makroja – katsotaan jos myöhemmin alan niitä laskemaan. Halusin aloittaa keton rennolla otteella enkä tehdä asiasta mitään numeroa ja tarkoituksena olisi, että jossain kohtaa höllään vähän ja siirryn VHH:lle eli vähähiilariseen ruokavalioon. Nyt kuitenkin mulla on todella hyvä fiilis ketosta ja en koe, että olisin joutunut luopumaan mistään mitä ilman en pärjäisi. Ravintoloissa käydessäkin olen saanut annokset tuunattua helposti ketoksi pyytämällä esim. ranskalaisten tilalle lämpimiä kasviksia. En perusta karkeista tai pullasta, joten itselläni ei ole ollut mitään kaipauksia tai houkutuksia – ainakaan vielä 🙂

MITÄ TERVEYSHYÖTYJÄ OLEN HUOMANNUT?

Enpä olisi ikinä uskonut, että hiilareita vähentämällä saa näin hyvän olon, kun mulla nyt on. Olen kärsinyt vuosia vatsavaivosta ja ne ovat hävinneet melkein kokonaan! Enää ei tartte joka suupalan jälkeen juosta vessaan tai pieraista itseään kuuhun. Kivut, poltteet, krampit ja turvotukset ovat hävinneet. Olen myös energisempi ja jaksan enemmän. Mieliala on iloisempi ja positiivisempi enkä enää saa hermoromahduksia joka asiasta. Mun ripset ovat kasvaneet ihan älyttömästi ja kynnet ovat todella hyvässä kunnossa eivätkä ne enää katkaile tai liuskoitu. Nukun sikeästi ja aamulla olo tuntuu levänneeltä, kun ennen heti aamusta väsytti. Mulla on ollut kehossa ihmeellisiä kolotuksia ja nivelsärkyjä – nyt ne kaikki ovat hävinneet melkein kokonaan! Ekan ketokuukauden aikana nesteet lähtivät mukavasti liikkeelle ja painoa putosi neljä kiloa. Palleatyrän oirehdinnat ovat kadonneet, en kärsi päänsäryistä ja ihokin tuntuu jotenkin kimmoisammalta ja kirkkaalta.

LAIHDUTTAAKO KETO?

No kyllä! Mulla lähti ekan neljän viikon aikana neljä kiloa pois. Nyt kun kirjoitan tätä postausta, niin vaaka näyttää jo -5 kg. Mulle itselle vatsaongelmat on se suurin syy miksi lähdin ketolle, mutta koska olen ylipainoinen, niin ei kyllä yhtään haittaa jos kilojakin lähtee. Olo tuntuu niin paljon kevyemmältä kuin ennen ja harmittaakin, että en ottanut mittoja ketoa alottaessa. Pyrin käymään vaa´alla vain kerran kahdessa viikossa, ettei koko homma mene ihan vaan painon tarkkailuksi. Ketolla on ihanaa, kun ei tule nälkäkiukkuja ja verensokeri pysyy koko päivän tasaisena. On jotenkin todella huojentavaa, kun ei tarvitse jatkuvasti miettiä ruokaa ja syömistä.

MITÄ SYÖN – ESIMERKKI PÄIVÄN MENUSTA?

Monilla on ketosta kuva, että silloin syödään tyyliin pekonia ja kauhotaan voita purkista suuhun. Itse en esimerkiksi pysty juomaan rasvakahvia ja minua ällöttää kaikki liian rasvaiset jutut. Syön paljon kasviksia, lihaa, siemeniä, kreikkalaista jogurttia, pienissä määrin marjoja yms. Leivon parin päivän välein ketoon sopivia sämpylöitä, joten leivästä ei ole tarvinnut onneksi luopua. Ketolla saa syödä kaikkea niin ihanaa ja maukasta ruokaa, mistä tulee hyvä olo. Enää syömisen jälkeen ei turvota ja ole ähkyä. Ennen yritin syödä kevyesti ja söin paljon esim. vähäkalorisia valmisteita, kuten riisikakkuja, nuudeleita, rahkoja, välipalapatukoita. Nyt kauhulla mietin, että ruokavalioni on ollut kyllä kaukana kevyestä ja olen ravinnut itseäni turhalla hiilarimössöllä ja piilosokerilla, joista kumpikaan ei pidä nälkää tai ravitse kehoa. Nykyään syön aamupalaksi smoothien, töihin otan mukaan työvuoron pituudesta riippuen ketoleivän, munan ja avokadon. Lounaaksi syön yleensä salaatin ja päivällinen on kasviksia ja lihaa. En yleensä syö ollenkaan iltapalaa, koska nälkää ei yksinkertaisesti ole. Testaan myös paljon erilaisia ketoreseptejä ja olen tehnyt mm. pizzaa, suolaisia piirakoita, kebabrullaa, sosekeittoja, pannukakkua, sämpylöitä yms eli ketolla ei todellakaan tarvi nähdä nälkää 😀

ESIMERKKI KAUPPALISTA

  • Kukka-, ja parsakaalia (ostan usein pakasteena).
  • Punainen liha, kala ja kana.
  • Kananmunia.
  • Raejuusto, feta, halloumi, aurajuusto.
  • Kerma, ranskankerma, täysmaito.
  • Avokadoja.
  • Sipuli ja valkosipuli.
  • Vihanneksia ja yrttejä.
  • Oliiviöljy.
  • Kahvi ja vihreä tee.
  • Pinaattia.
  • Marjoja pakasteesta.
  • Mehukeitto.
  • Kreikkalainen jogurtti.
  • Siemeniä.
  • Juustoraaste.
  • Kasvissekoituksia pakasteesta.

KETO JA ÄRTYNEEN SUOLEN OIREYHTYMÄ (IBS)

Olen kärsinyt vuosia ärtyneen suolen oireyhtymästä ja rampannut sen takia lääkäreissä. Vuonna 2019 kävin vatsalaukun tähystyksessäkin, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Olen kokeillut lääkäreiden määräämiä ruokavalioita ja pahin oli ehdottomasti muutama vuosi sitten, kun jouduin jättämään kaikki maitotuotteet pois allergian rajaamiseksi. Maitoallergiaa minulla ei onneksi todettu, joten sain maitotuotteet takaisin. Minun huomattiin olevan kuitenkin yläherkkä viljoille, joten jouduin siirtymään täysin gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittomuus auttoi pääsemään kovista vatsakrampeista eroon, mutta se ei auttanut kuitenkaan siihen, että vessassa piti silti juosta monta kertaa päivässä – ja varsinkin aina heti syömisen jälkeen. Mulle tuli vatsaongelmista isoja pelkotiloja ja jos tiesin, että on menoa johonkin, niin saatoin olla koko päivän syömättä, ettei vatsa vaan sekoaisi ja sen jokainen tietää millainen olo on jos ei syö mitään. Työkaverini joka on ollut jo pidempään ketolla kertoi, että hänellä oli vatsavaivat hävinnyt ihan kokonaan. Ajattelin, että olisipa sellainen ihanaa, ettei aina tarttisi miettiä jokaisen suupalan jälkeen, että missä on lähin vessa ja voinko nyt lähteä kotoa pois, kun söin vasta. Syy miksi lähdin kokeilemaan ketogeenistä ruokavaliota oli nämä minun kamalat vatsaongelmat. Nyt neljä viikkoa ketolla olleena voin iloisena ja helpottuneena kertoa, että mun vatsaongelmat on poissa. Vatsa ei enää turpoa, ripuli ei lennä joka suupalan jälkeen ja vatsa ei ole kipeä. Musta tuntuu siltä, kun olisin vaihtanut jonkun kanssa kehoja ja saanut uuden elämän – ihanaa!

Onko sinulla kokemuksia ketogeenisestä ruokavaliosta? 🙂

 

LUE MYÖS:

 

RESEPTI: HIILARITON PIZZAPOHJA (PELLILLINEN)

KAKSI HELPPOA KETOSÄMPYLÄN RESEPTIÄ

RESEPTI: FETA-JAUHELIHAPIIRAKKA (GLUTEENITON + KETO)

5 kommenttia

  1. villananna kirjoitti:

    Hienoa, että sinulle tästä on ollut hyötyä. Itsellä meni ihan päin vastoin kaikki ja myös muisti huononi reippaasti. Onnea ja menestystä ketoiluun 🙂

  2. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

    Itse olen lukenut paria kirjaa, joissa viitataan VHH-ruokavalioon ja vaikka olen aina ollut sitä mieltä ettei se ole minun juttuni niin alkaa homma kummasti kiinnostaa. Haluaisin jättää varsinkin lisätyn sokerin mahdollisimman pitkälti ruokavaliosta pois paitsi itseni niin ennen kaikkea tuon pikkuneidin takia ja siinä sivussa olisi hyvä myös poistaa raffinoidut hiilihydraatit. Katsotaan kuinka tämän homman kanssa edetään 🙂

  3. Jenna / puremattaparas.fi kirjoitti:

    Mielenkiintoista! Tämä artikkeli osui silmiini Facebookissa ja klikkasin sen auki, sillä olen juuri tänään aloittanut puolisoni kanssa ketoilun. Meillä ajatuksen takana oli pääasiassa yhteinen elämäntapamuutos tai sen käynnistäminen – vuosi sitten alkanut parisuhde kun on tuonut molemmille tiukassa istuvia lisäkiloja vähän turhankin kanssa.

    Aika näyttää, miten meidän käy: onnistuuko painon pudottaminen ja löytyykö terve elämäntyyli myös ylläpitämään tuloksia. Lukisin kyllä mielelläni tästä aiheesta lisää – etenkin reseptivinkit tulisivat tarpeeseen!

  4. Anna/Kello neljän aamukahvi kirjoitti:

    ketoilu on kyllä kiinnostanut itseänikin, mutta täysketoon en pysty. ennemminkin vhh

  5. Marjo kirjoitti:

    Onnittelut ensimmäisistä ketoviikoista! Sinä olet pystynyt jo hyvin pudottamaan myös painoa vaikkei se ollutkaan pääasiallinen tarkoitus tässä. Olen itse vuosia sitten noudattanut ns. sairaaladieettiä, jossa on hyvin samanlaisia piirteitä kuin tässä ketoilussa. Tsemppiä jatkoon ja toivotaan, että saat vatsasi samalla kuntoon!

    http://www.marjonmatkassa.fi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.