Hae
Diiskuneiti

VINKKEJÄ: LENTOKONEMATKUSTAMINEN IBS-VATSAN KANSSA

Rakastan matkustamista yli kaiken ja jännitän aina myös miten mä selviän matkoista mun vatsan kanssa. Olen pikkutytöstä saakka kärsinyt vatsaongelmista, joille ei koskaan ole löydetty mitään syytä. Muistan kun teini-ikäisenä lääkäri sanoi mulle ”no jos sä vaan kuvittelet, että se vatsa on kipeä”. Se, että vatsa sekoaa aina syömisen jälkeen, kurisee, pörisee, turpoaa ja vessassa vessassa on juostava jatkuvasti ei voi olla kuvittelemista. Aikuisiällä sain vatsalääkärillä diagnoosin ”ärtyneen suolen oireyhtymä” eli IBS. Se on se sairaus, kun vatsaongelmille ei löydetä mitään oikeaa syytä ja niistä on vain kärsittävä koko elämä. Mä olen joka päivä sairas ja se rajoittaa elämää aika tavalla. Vihaan mennä vieraiden luo syömään, en halua käydä ravintoloissa ja vaikka rakastan elokuvia, niin en uskalla käydä enää leffateatterissakaan. Joudun jo kesken aamupalan juoksemaan vessaan ja sama tarina jatkuu koko päivän kunnes menen nukkumaan. Nukkuminen on ainoa hetki, kun en tunne vatsan voivan huonosti – koska nukun!

Olen ollut täysin gluteeniton jo muutaman vuoden, koska vatsani ei kestä mitään viljoja, paitsi joskus ehkä gluteenitonta kauraa. Keliakiatestit näyttivät, että olen terve ja keliakiaa ei ole, mutta vatsa sekoaa silti heti jos otan palankin jotain missä on viljaa. Kokeilin olla myös ilman maitotuotteita vuoden ajan sekä minulta kiellettiin useat marjat, kasvikset, sianliha, sokeri ja vaikka mitä. Maitoallegiaa eikä mitään muutakaan löydetty. Vaikka gluteenittomuudesta on ollut apua, niin vatsa voi kuitenkin silti huonosti joka päivä ja sen kanssa on vaan elettävä. FODMAP-ruokavaliosta on löytynyt jonkin verran apua, mutta ei silti niin paljoa, että se olisi poistanut kaikki vatsavaivat. Suosittelen kaikkia IBS-ongelmaisia kuitenkin kokeilemaan sitä, sillä moni on löytänyt siitä suuren avun vatsaongelmiin.

Moni kärsii suolistosairauksista ja syynä on varmasti prosessoitu ruoka. Ennen vanhaan vehnä ei aiheuttanut mitään ongelmia, mutta nyt se on niin käsiteltyä, ettei ihmisen elimistö tunnista mitä se on ja se ilmenee vatsavaivoina. Hedelmiin lisätään sokeria, jotta ne maistuisivat paremmalta ja sokerittomat tuotteet ovat täynnä vielä pahempia myrkkyjä mitä sokeri on. Onneksi olen löytänyt paljon ruoka-aineita joita voin syödä, mutta välillä tuntuu, että nekin aiheuttavat kauheita vatsaoireita ja monesti tuntuu, että ehkä olisi vain parempi jos en söisi enään ikinä mitään. Jos ripuli ei lennä, niin vatsa turpoaa kaksin kertaiseksi ja mulle on oikeasti tullut vatsan turpoamisesta pieniä raskausarpiakin. Se vatsan turpoaminen on aivan kamalaa, yhtä-äkkiä vatsa on kuin raskausmaha ja olo tuntuu tukalalta ja inhottavalta.

MATKUSTAMINEN IBS:N KANSSA

Olen matkustellut paljon ja se on yksi intohimoistani. Vatsan suhteen joudun miettimään enemmän lentomatkaan valmistautumista kuin itse lomaa. Minnekään en voi lähteä ilman maitohappobakteereja ja imodiumia. Joudun aina miettimään missä ikinä olenkin, että missä on lähin vessa jos vatsa heittäytyy taas vaikeaksi. Lentokoneessa istuminen on minulle yhtä piinaa. Aloitan lennolle valmistaumisen jo pari päivää ennen syömällä tosi tarkasti, urheilemalla ja juomalla magnesiumia. Lentokoneessa en voi syödä mitään, koska siellä ei ole tarjolla ikinä mitään sellaista jota vatsani kestäisi – joten myös eväiden suunnittelu lennolle on yksi ohjelmanumeronsa. Tärkeintä on se, että syöt vähintään 4 tunnin välein. Jos pidät itseäsi nälässä ja syöt jotain vasta kun on ihan pakko, niin voin kertoa, että sitten tulee kyllä semmoinen show, että terve. Jos vatsa sekoaa ja vessassa joutuu juoksemaan tarkoittaa se hetken päästä sitä, että nestehukka kolkuttelee jo ohimolla päänsärkynä. Itse olen oppinut sen, että vettä on pakko juoda lentokoneessa ihan hulluna jo senkin takia, että lentokoneen ilma kerää nestettä kroppaan. Vatsan turvotusta voi vähentää vettä juomalla. Helsinki-Vantaalla on juomapiste, jossa voi käydä maksutta täyttämässä vesipullon – mun vinkkini on, että ota vähintään kaksi tyhjää urheilupulloa käsilaukkuun ja täytä ne vesipisteellä ennen lentokoneeseen astumista.

Vinkkejä matkustuspäivälle:

  • Urheile edellisenä ja matkuspäivän aamuna jos se on mahdollista. Käy kävelyllä, sillä liikkuminen auttaa selkästi vatsan toimintaan.
  • Älä syö pariin päivään viljoja, sokeria, soijaa, kaaleja, sieniä, papuja tai punaista lihaa. Myös maitotuotteet kannataa heivata pois, ne voivat aiheuttaa lisää turvotusta.
  • Ota edellisenä iltana magnesiumia – se auttaa myös nukahtamaan ja auttaa vatsaa toimimaan heti aamusta (sekä ota lisää magnesiumia heti aamusta, jos vatsa ei toimi).
  • Älä missään nimessä juo alkoholia edellisenä iltana. Alkoholi saa vatsan seuraavaksi päiväksi aivan järkyttävään kuntoon.
  • Syö ennen aamupalaa maitohappobakteeri-tabletti.
  • En suosittele imodiumin ottamista ”etukäteen” jos oireita ei ole, mutta pidä imodiumit käsilaukussa ja ota tabletti heti kun alkaa tuntua siltä, että maha sekoaa.
  • Kuuntele musiikkia tai lue – eli yritä rentoutua ja nukkuminen on ihan best jos siihen pystyy. Mä en ikinä saa nukuttua lentokoneessa, joka on kyllä iso harmi. Yleensä itse stressaan sitä, että jos se vatsa sekoaa ja sitten se sekoaakin, sillä mulla stressi aiheuttaa myös vatsaongelmia.
  • Syö vähintään neljän tunnin välein jotain kevyttä. Oma vatsani pitää banaanista, juotavista vauvan-smoothieista, maustamattomista pähkinöistä, kalkkunanakeista yms. Ostan yleensä Helsinki-Vantaan lentokentän Salesta matkalle mukaan lentokoneeseen jonkin salaatin, jota en viitsi raahata Turusta saakka, ettei pilaannu. Eväät saa tuoda turvatarkastuksen läpi koneeseen, ainoastaan nesteitä ei voi tuoda. Turvatarkastuksen jälkeen kannatta hakea jostain kahvilasta mukaan myös kunnon smoothie – se pitää nälän ja vatsa tykkää.
  • Finnair tarjoaa aina koneessa maksutta mustikkakeittoa – ota sitä, vatsa tykkää! Kahvin sijasta kannattaa ottaa teetä, koska se rauhoittaa vatsaa, paitsi vihreä tee saa kyllä taas aineenvaihdunnan eli ripulit liikkeelle, eli parempi juoda vaan vettä 😀
  • Laita mukavat vaatteet matkustamisen ajaksi. Venyvät legginssit ja pitkänmallinen huppari ja tunika on best. Jos vatsa turpoaa, niin ei ainakaan housut kiristä, eikä pötsi pullotus näy.

Vinkkejä kohteeseen:

  • Älä ota all-inclusevia. Tee aamupalat itse, jotta tiedät mitä tulee syötyä ja ettet syö liikaa – siitä se vatsa vasta suuttuu, kun ahmii kaikkea sekaisin. Itse teen yleensä hotellissa itse munakasta tai riisikakkuleipiä. Otan monesti reissuun mukaan riisinuudeleita jos nälkä yllättää, niin hotellissa on aina myös minulle jotain syötävää. Kaupasta kannattaa ostaa hotellihuoneeseen banaaneja yms.
  • Muista syödä magnesiumia ja maitohappoja jokaisena matkustuspäivänä.
  • Anna vatsan herätä rauhassa aamulla. Varaa ainakin pari tuntia aikaa, ennen kuin täytyy lähteä mihinkään.
  • Katso ja mieti rauhassa ravintoloissa mitä tilaat ja älä hotki. Monesti tekisi mieli ottaa joku mättö, mutta jos syömisen jälkeen on tiedossa jokin vauhdikas seikkailu tai aktiviteetti, niin suosittelen valitsemaan jonkin vatsalle kevyemmän vaihtoehdon, ettei tartte sitten heti miettiä missä on vessa 😀
  • Liikunta: kävele ja ui – se rauhoittaa vatsaa ja auttaa vatsan turvotukseen.
  • Pidä aina mukana maitohappoja ja imodiumia minne menetkään.
  • Iltaisin reissuissa olen juonut kamomilla- tai muuta vatsaa rauhottavaa teetä. Teet raahaan mukanani aina Suomesta.

Vatsaongelmat ovat kyllä niin kamalia – välillä mietin, että miten ihmeessä olen selvinnyt vatsani kanssa kaikista niistä haasteista ja tilanteista mitä elämäni varrella on ollut. Palaverit töissä ja koulupäivät olivat itselleni yhtä painajaista. Vihaan sitä jos vatsa oireilee, niin en pysty rentoutumaan vaikka makaisin rantatuolissa ja monesti kun mietin vanhoja reissuja, niin muistan vaan ne vatsaepisodit – eli onpa hyviä reissumuistoja 😀 Olen oppinut pikkuhiljaa elämään vatsani kanssa, mutta kyllä se silti aina osaa kiukutella juuri silloin kuin ei pitäisi. Mun mielestä on epäreilua, että mä olen joka ikinen päivä sairas ja joudun passaamaan sen takia paljon asioita ja tilaisuuksia. Yritän kuitenkin elää, kokea ja nauttia elämästä kaikesta huolimatta.

Onko sinulla vatsaongelmia, suolistosairauksia tai sairastatko IBS-oireyhtymää? Kerro omat vinkkisi kehiin miten olet pystynyt helpottamaan vatsaongelmia matkustaessa ja muutenkin? 🙂

20 kommenttia

  1. Mira / Blinger Shimmer -blogi kirjoitti:

    Itselläni ei ole vatsan kanssa ongelmia, mutta lähipiirissä kylläkin. Tästä sun postauksesta on varmasti monille iso hyöty <3

  2. Mie kirjoitti:

    Mulla on itsellänikin todella huono vatsa, IBS varmaan olis diagnosoitu, mutta kun ei sen diagnoosin saaminen mitään muuta, ni en oo hakenu. Muut on pois suljettu.

    Joten kirjoitan nyt kaikella rakkaudella 🙂

    1. Miksi Magnesiumia? Sehän tunnetusti juuri pistää vatsan liikkeelle? Itse syön kyllä aina, mutta iltaisin -> Rauhoittaa unille ja aamulla vatsa toimii!

    2. Smoothiet, Vauvansoseet: Niissä on usein omenaa ja muuta, mitä ei FoodMap/Ibs saa syödä. Itelläni hedelmät todella vähissä, Tiedostan, että ne on terveellisiä, mutta onneksi monivitamiinit pelastaa edes vähän. Pahimpien aikohen jälkeen olen saanut nyt Banaaninin ja Mandariinit takas. Mitään tuoremehuja en edelleenkään voi juoda.

    3. Roskaruoka. Niin, kaikessa ironisuudessaan, mun vatsa ei koskaan mee sekasin mäkkiruuasta 😀 Kai se on se todella pitkälle prosessoitu, kliininen, säilyy ikuisesti-valmistusprosessi.. Eipähän fermetoidu edes mahassa.

    4. Stressi. Itselläni olisi tuollaisella valmistautumisella aivan kamala stressi päällä.. Ja stressi on itselläni se pahin laukaisija. Valehtelematta 0,5h tuntia kestää normaalista siihen, että kaikki ulos, jos päälle iskee yltiöstressaava tilanne..

    Kuten sanoin, en kirjoita pahalla. Kaikkien vatsathan on erilaisia! Mutta tuntuu, että ei tähän oikeen ole yhtä ohjenuoraa 😀

    Terveisin,
    Kaikki ruuat itse tekävä kilpaurheilija, jonka muut laittaa aina reissussa valitsemaan ravintolat, koska kaikki tietää, että oon se rajottunein 😉

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Hei Mie!
      Niin kuin sanoit, niin vatsat ovat erilaisia ja nämä toimenpiteet ovat toimineet minulle 🙂

      1. Lisäsin tuohon magnesium kohtaa, että illalla kun ottaa, niin aamulla pösähtää ja jos aamulla ei tapahdu mitään, niin ottaa lisää niin kyllä suoli tyhjenee 😀
      2. Mulla tosiaan FODMAP-ruokavalio ei ole kaikilta osin toiminut ja mun vatsa kestää hyvin hedelmiä ja siksi käytän paljon vauvansoseita ja smoothieita. Luulen, että tuolleen litkuina ne eivät aiheuta vatsavaivoja, kun niiden ei tarvitse sulaa kokanaisina paloina 🙂
      3. Mulla taas tuo roskaruoka aiheuttaa välittömästi kunnon rasvaripulit eli jos roskaruokaa syön, niin se tapahtuu turvallisesti kotona sisätiloissa 😀
      4. En mä stressaa näistä valmisteluista, enemmän stressaisin jos en valmistautuisi. Vatsavalmistelut menevät siinä samassa kuin pakkaaminen – olen niin tottunut jo, että pakki tarvitsee oman huomionsa 😀

      Ja en ottanut mitään pahalla, kaikkien suolisto on erilainen 🙂

  3. .. kirjoitti:

    Kiitos tekstistä! Matkustelu olisi niin mukavaa mutta näin samoista vatsavaivoista kärsivänä se on aika helvettiä :/

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Mukavaa jos tekstistä oli hyötyä sinulle!
      On kyllä niin ikävää, kun kaikki pitää aina miettiä vatsan mukaan ja vaikka kuinka hyvin olisi tehnyt kaiken vatsan eteen, niin se saattaa suuttua silti. Yritä silti matkustella ja imodium pelastaa yleensä pahimmilta tilanteilta 🙂

  4. petra kirjoitti:

    Nostan hattua että kaikesta tuosta huolimatta rakastat matkustelua! 🎩 Ei varmasti ole helppoa miettiä etukäteen kaikkea tuota, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty 💪🏼

    http://starbox.fi/sangynalla

  5. Jonski kirjoitti:

    Kiitos näistä vinkeistä! Itsellä myös ibs joka on pahin jännittävissä tilanteissa ja paikoissa, joissa ei kehtaisi ravata vessassa… eli juuri reissatessa ja koulussa/palavereissa…on aina ”lohduttavaa ” kuulla ettei ole ainut mahaongelmainen, tuntuu välillä että ibs:n kanssa elämisestä ei puhuta tarpeeksi koska sitä pidetään niin häpeällisenä vaivana :/ kokisin itse sen kanssa elämisen helpommaksi jos mahaongelmat eivät olisi ”tabu”

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Moikka Jonski!
      Mä olen ihan samaa mieltä, että ärtyvästä suolesta puhutaan aivan liian vähän. Se tuntuu olevan vain sellainen ”nolo vaiva” ja vaikka siitä yrittäisi puhua, niin monet eivät ymmärrä, että se on oikeasti sairaus, josta kärsitään joka ikinen päivä ja se estää osallistumasta moniin asioihin tai ainakin kaikki pitää miettiä vatsan kannalta etukäteen – välillä musta tuntuu, että tuo vatsa on mun lapsi, kun kaikki pitää suunnitella sen mukaan 😀 Toivon, että tästä tekstistäni olisi monella apua ja hyötyä 🙂

  6. Marianne / STAY FRESH kirjoitti:

    Tosi mielenkiintoinen postaus ja varmasti monelle hyödyllinen! 🙂 Mulla on myös melko herkkä vatsa, mutta ei (ainakaan vielä) ihan noin vaativa.

  7. hannamariav kirjoitti:

    Tosi hyvät vinkit! En itse omaa kyseistä oireyhtymään, mutta pari tuttavaani kylläkin. Aion todellakin jakaa tämän heidän kanssaan, saavat varmasti vinkkejä kun samojen asioiden kanssa tuskailevat!

    hanna
    https://hannamariav.vaikuttajamedia.fi

  8. ripulipylly kirjoitti:

    Ihmettelen myöskin tuota magnesiumia ja smoothieita. Kärsin samoista vaivoista ja sitrushedelmät minulle ainoita sopivia hedelmiä ja magnesiumista saa terve ihminenkin kauhean ripulin. Roskaruoka ja kaikki epäterveellinen on mulle sit taas melkeimpä ainoita ruokia mistä maha ei sekoa 😀
    Rakastan myös matkustamista, mutta ibs hankaloittaa aika paljon ja aiheuttaa lisää stressiä. Minulla keskellä yötä lentokentälle herääminen ja parin tunnin unet saa mahan sekaisin.

    • Diiskuneiti kirjoitti:

      Moikka ripulipylly! 😀
      Lisäsin tuohon magnesium-kohtaan nyt, että illalla kun ottaa – niin aamulla vatsa toimii ja jos ei mitään tule ulos aamulla niin suosittelen ottamaan lisää, että ennen lentoa saa suolen tyhjäksi 😀 Minulle lääkäri määräsi vatsaan d-vitamiinia ja magnesiumia, jotta suolen saisi tyhjennettyä.

      Mulle taas kaikki roskaruoka aiheuttaa 30 minuutin sisällä kivat rasvaripulit ja sen takia tulee aika hyvin vältettyä ulkona roskaruoan syömistä, ettei tartte miettiä joka nurkan kohdalla, että missä on seuraava vessa. Mutta vatsat ovat kaikilla erilaisia 🙂

      Mulla on ihan sama, että varsinkin nuo aikaisin lähtevät lennot ovat pahimpia, kun vatsa ei pääse yöllisen heräämisen jälkeen siihen omaan rytmiinsä.

  9. Maria kirjoitti:

    Kuulostaa niin tutulta! Rakastan matkustamista, mutta maha on reistannut lapsesta saakka. Kun suunnittelen uutta matkaa, selvitän ostoskeskukset ja ilmaismuseot yms., joissa on yleensä ilmainen ja siisti vessa ja sitten ruokapaikat, joissa saa terveellistä ja gluteenitonta ruokaa. Tykkään myös matkustaa yksin, jotta saan rauhassa mennä mahan ehdoilla. Hyviä ohjeita sulla kaikki!

  10. Maria kirjoitti:

    Ainiin, itse tykkään aloittaa hyvissä ajoin ennen reissua Visiblin-kuurin ja käyttää sitä reissun ajan. Kiinteyttää, hmm, suolensisältöä 😛 Toinen, jota käytän maitohappobakteerin lisäksi on boulardii, joka on probioottihiiva.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *