Hae
Diiskuneiti

VIISI GLUTEENITONTA JA MAIDOTONTA ARKIRUOKAA

Joka viikko ainakin täällä meillä on käynnissä se ainainen ongelma ”mitä syötäisiin tällä viikolla”. Teemme kaikki ruoat gluteenittomana minun takia ja mielelläni välttelen myös maitoa IBS-oireyhtymän vuoksi. Uuden ruokavalion alkuaikoina gluteenittomien ja maidottomien reseptien keksiminen tuotti hieman päänvaivaa ja taisin syödä monta kuukautta pelkkiä keittoja. Haluan yleensä tehdä ruokia, jotka eivät vaadi juuri esivalmisteluja ja ne valmistuvat nopeasti – eli mottoni keittiössä on ”helppoa ja hyvää” 😀 Tässä tulee viisi omaa lemppari arkiruokaani ja nämä ovat siis kaikki gluteenittomia sekä maidottomia.

jauheliha-riisivuoka

Tätä ruokaa tulee tehtyä melkeinpä kerran viikossa, koska tämä on vain niin helppoa ja hyvää. Varsinkin mies on ihastunut aivan täysin tähän ja itseasiassa juuri tänään tein tätä alkuviikon ruoaksi valmiiksi jääkaappiin. Mittaa raa’at riisit vuokaan ja paista jauheliha. Kaada päälle lihaliemi ja kypsytä uunissa noin puoli tuntia.

Avaa resepti tästä!

KANA-RIISINUUDELIWOKKI

Jos mun pitäisi nimetä jokin mun lempi ruoka, niin olisi se varmaan tämä herkullinen kana-riisinuudeliwokki. Ihanaa, kun nykyään kaupasta saa myös pienissä paketeissa maustettuja riisinuudeleita ja me gluteenittomatkin päästään herkuttelemaan nuudeleilla. Tämä ruoka on tosi helppo valmistaa ja siitä riittää hyvin syötävää pariksi päiväksi. Ruoasta voi tehdä maidottoman version korvaamalla kerma kaurakermalla.

Avaa resepti tästä!

KANA-PERUNAVUOKA

Tämä resepti on todella helppo, sillä oikeastaan mitään esivalmisteluja ei tarvitse tähän ruokaan tehdä. Perunat heitetään raakana voideltuun vuokaan ja päälle asetetaan raa’at kanapihvit. Todella helppoa ja hyvää!

Avaa resepti tästä!

JAUHELIHA-PASTAVUOKA

Helppo jauheliha-pastavuoka maistuu koko perheelle ja se on helppo valmistaa. Tarvitset vain jauhelihaa, gluteenitonta pastaa sekä ruokakermaa. Tämä on vähän kuin makaroonilaatikkoa ripauksella luksusta.

Avaa resepti tästä!

Jauheliha-kesäkurpitsavuoka

Kesäkurpitsa on todella terveellistä ja tämä vuokaruoka on vähäkalorinen, joten se sopii linjojaan tarkkaileville. Tässä esivalmisteluihin menee hieman aikaa, sillä kesäkurpitsat tulee pilkkoa ja kastike tehdään myös erikseen. Ainekset pinotaan päällekkäin samalla tavalla kuin lasagnessa. Valmistusaika on noin 1 tunti.

Avaa resepti tästä!

Toivottavasti saitte näistä vinkkejä ruoanlaittoon. Välillä, kun sitä ei tunnu millään keksivän mitään helppoa, nopeaa ja gluteenitonta arkiruokaa 🙂

15 kommenttia

  1. Marianne kirjoitti:

    Hyviä arkiruokavinkkejä! 🙂 Pitääpäs taas tehdä itsekin kesäkurpitsasta jotain hyvää!

  2. Asta B. kirjoitti:

    Etenkin tuo jauheliha-kesäkurpitsavuoka kuulostaisi tosi kivalta kokeilla! Mä olen vähitellen yrittänyt alkaa taas päästä kiinni vhh-ruokavalioon, ja siihenkin tuo sopisi kuin nakutettu. Pitääpä napatakin tästä vinkkejä kokkailuun, kiitos! 🙂

  3. Hanna kirjoitti:

    Kanawokkia ei olekaan tullut tehtyä pitkään aikaan! Kiitos näistä vinkeistä, helpottaa omaa tekemistä taas 🙂

    Hanna
    https://hannamariav.vaikuttajamedia.fi

  4. Ansku kirjoitti:

    Jauheliha-kesäkurpitsavuoka lähtee testiin heti, kun saan seuraavan erän lihaa lähitilalta.

  5. Marika kirjoitti:

    Kiitos, kaikki menee testiin 👍😊

  6. Melissa kirjoitti:

    Kaikki vuokaruoat ovat helppoja valmistaa, lapsiperheiden iso apu 🙂

  7. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

    Tuo jauheliha-kesäkurpitsavuoka alkoi näistä varsinkin kutkutella 😀

  8. Isivuosi kirjoitti:

    Mielenkiintoisia reseptejä, pitääpä joku kerta kokeilla ihan puhtaasta uteliaisuudesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *