Diiskuneiti

VIIKONLOPPU VEPSÄN SAARELLA TURUSSA

Päätettiin yhtenä keväänä, että lähdetään perheen kesken jonnekin reissuun pariksi päiväksi (äiti + siskoni) ja kohteeksi valikoitui Vepsän saari, Turussa. Olen ollut aiemminkin Vepsässä ja saari on minulle todella tuttu paikka. Ollaan vietetty Vepsässä aikaa jo 90-luvulla, kun olin lapsi. Vepsään menee laiva kolme kertaa päivässä ja merimatka Turusta Vepsään kestää tunnin. Laiva lähtee Martinsillan kupeesta ja keskustasta laivan lähtöpaikalle pääsee kätevästi bussilla numerolla 1.

Mikä on Vepsä?

• Vepsä on Turun oma lomasaari keskellä Turun upeaa saaristoa.
  • Vepsästä löytyy vuokrattavia mökkejä sekä saunoja. Saarella on iso hiekkaranta ja lapsille pieni leikkipuisto sekä minigolf. Saarelta voi vuokrata soutuveneitä ja kajakkeja.
  • Saarella sijaitsee ravintola, josta voi ostaa ruoka-annoksia, jäätelöä, kahvia, virvokkeita sekä ravintolasta saa myös alkoholijuomia.
  • Vepsään voi lähteä päiväretkelle tai majoittua pidemmäksi aikaa. Mökin voi vuokrata päiväksi tai vaikka viikoksi ja saaressa on myös vuokrattavia telttapaikkoja.
  • Omalla veneellä pääsee myös Vepsään ja majoittua veneen kanssa voi saaren omassa vierasvenesatamassa.

Vepsään voi tehdä päiväretken, jolloin laiva lähtee Turusta kello 11:00 ja paluumatka Vepsästä alkaa kello 18:00. Me päätimme vuokrata mökin kahdeksi päiväksi, koska halusimme päästä nauttimaan saaresta kaikessa rauhassa. Laivamatka Vepsään kestää tunnin ja matka taittuu nopeasti maisemia ihaillessa. Meno-paluu Vepsään maksaa 16€, joten se oli erittäin kohtuullinen hinta kahden päivän saaristoretkestä. Mökkien sisäänkirjautuminen alkaa kello 15:00 ja luovutus tapahtuu lähtöpäivänä kello 11:00. Suosittelen ehdottomasti ottamaan mökin kahdeksi yöksi, jotta ehtii nauttimaan saaresta kunnolla. Mökit ovat hinnoiltaan noin 55-90€ per yö.

Kun pääsimme perille saareen ja majoituimme mökkiin, aloin heti valmistamaan meille päivälliseksi perunoita ja salaattia. Äiti ja pikkusiskot lähtivät läheiselle laavulle grillaamaan makkaraa, sillä mökeissa ei ole omaa grilliä. Grillauspaikkoja sijaitsee eri puolella saarta ja saarella on kaksi upeaa merenranta laavua. Käytiin grillaamassa makkarat laavulla ja näkymät olivat upeat, joten suosittelen lämpimästi visiittiä laavuille.

Mökistä löytyy ruoan valmistukseen kaksi keittolevyä, mikro, paistinpannu, kattila sekä kahvinkeitin. Kaikki muut mutta astiat täytyy tuoda itse, mutta astiakorin voi myös vuokrata infosta 10€ panttia vastaan. Meillä oli omat kerttikset mukana, mutta ruokaa laittaessa ihmettelin suuresti, että vaikka keittössä oli kattila ja paistinpannu, niin mitään lastoja ei ollut, jolla ruokaa voisi sekoittaa. Onneksi olin fiksuna seikkailijana ottanut oman puukon mukaan, en olisi muuten saanut ikinä kasviksia pilkottua – ja munakkaan sain käänneltyä paistinpannussa kertakäyttöhaarukan avulla. Keittiössä on kolme roskista, jotka tulee itse tyhjentää aluen jätekatokseen lähtiessä. Turun johtovesi tulee mökin terassille, joten raikasta juomavettä saa suoraan ulkohanasta ja se on todella kylmää! Tiskaus hoituu helposti, kun lämmittää kattilassa tai kahvinkeittimessä kuumaa vettä.

Mökeissä ei ole vessoja tai suihkuja, vaan saaressa on useampi vessarakennus ja suihkuun meno kustantaa 2€ / 15 minuuttia. Saaressa on ulkohuusseja, mutta myös sisähuusseja, joka oli mukava yllätys tälläiselle mukavuudenhaluiselle ihmiselle. Vepsä on rauhallinen paikka, mutta juuri ilta-aikaan mökkien pihalta saattaa kantautua kaljatölkkien avausääniä ja musiikkia, mutta se kuuluu suomalaisuuteen 😀 Vepsän saari on suosittu kohde myös polttariporukoiden kesken ja itsekin olen kerran ollut Vepsässä viettämässä ystäväni polttareita. Toiselle puolella saarta sijaitsee edustussauna, jonka voi vuokrata isomman seurueen käyttöön. Edustussaunalla on oma yksityinen uima-ranta sekä palju. Saaressa on myös pienempiä saunoja, joita voi vuokrata. Olen kerran vuokrannut saunan ja tykkäsin kovasti. Saunasta pääsi vielä suoraan mereen uimaan.

Toisena päivänä kävimme testaamassa Vepsän oman ravintolan, jossa oli tarjolla myös gluteenittomia  pizzoja ja hampurilaisia. Päädyimme siskojen kanssa kanakoreihin, koska kaikilla teki niin paljon mieli ranskalaisia. Tajusin kuitenkin annokseni saadessani, että kanoissa oli ei gluteeniton kuorrute, joten annoin kanat siskolle ja vedin pelkät ranskalaiset ja kasvikset naamariin. Olen myös kerran aiemmin maistanut samaisessa ravintolassa lohisalaattia, pihviä sekä gluteenitonta pizzaa ja kaikki ruoat ovat olleet kyllä aina todella hyviä.

Me teimme mieheni kanssa viimeksi niin, että otimme mukaan ainoastaan omat aamu-, ja iltapalatarvikkeet ja päivällisen söimme ravintolassa. Ravintolasta aukeaa upea näkymä merelle, joten ravintolassa syöminen on yksi Vepsän elämyksistä. Tarjolla on myös muita herkkuja, kuten jätskiä, pullaa ja myös alkoholijuomia. Viime kesänä (2019) ravintolassa oli myös päivittäin vaihtuva lounaspöytä.

Vepsässä aika kuluu helposti ja nopeasti luontopolkuja tutkiessa, uidessa ja pelatessa. Ravintolan lähettyvillä on minigolf-rata missä viihdyimme viimeisenä iltana. Saarella on aivan hirveästi valkoposkihanhia, jotka ovat mielestäni niin suloisia ja varsinkin niiden poikaset – aaaawh! Huonona puolena on tietty se, että hanhien kakkaa on joka paikassa, eli en suosittele paljain varpain kulkemista 😀

Vepsän saari on avoinna toukokuusta elokuun loppuun. Saarella seikkaileminen on upea elämys ja suosittelen Vepsää lämpimästi kaikille. Tutustu lisää Vepsän saareen tästä!

LUE MYÖS:

TESTISSÄ: UUSI SOKOS HOTEL WIKLUND + VINKKEJÄ TURKUUN MATKUSTAVILLE

1. Nimetön kirjoitti:

Hei me käytiin täällä myös elokuun alussa! oltiin tosin vain päiväreissussa, mutta viihdyttiin. Jäätiin kyllä kaipaamaan lapsille parempaa (suurempaa) leikkipaikkaa.

2. Rosa kirjoitti:

Wau, on muuten kaunis saari! Turku on ehdottomasti ensi kesän roadtrip-listalla… 🙂

3. Ansku kirjoitti:

Ihana paikka. Tuolla täytyy kyllä käydä seuraavan kerran, kun kesäaikaan Turun suunnalle eksyy.

4. MINNA N / Sukat hukassa kirjoitti:

Vaikuttipa kivalta reissulta! 🙂 harmi kun Turkuun harvemmin eksyy 🙁 mutta on aina kiva lukea näistä eri retkipaikoista!

5. Anni kirjoitti:

Enpä oo koskaan tuolla ollut, mutta vaikuttaa tosi kivalta!

6. Sonja Suomela kirjoitti:

Todella ihanan näköinen paikka!

7. Elli kirjoitti:

Vepsä näyttää ihanalta paikalta! Turussa tulee käytyä aika usein, mutta Vepsässä en oo käynyt koskaan 🙂