Diiskuneiti

REISSUSSA PUOLASSA: SOPOT JA GDANSK TALVELLA

Lähdimme helmikuun alussa viettämään mieheni synttäreitä Puolan Sopotiin. Sopot tunnetaan Euroopan rivierana ja kesäisin Sopotin pitkä rantaviiva täyttyy auringonpalvojista ja lomalaisista. Tämä reissu oli minulle jo kuudes kerta Puolassa ja sekä Sopotissa ja Gdanskissa on tullut vierailtua useasti. Turusta Puolan Gdanskin lentokentälle lentää reilussa tunnissa ja parhaimmillaan lennot Wizzairilta saa ostaa jopa 10€ hintaan. Lennot ovat edullisia talviaikana, mutta kesäisin lennot saattaa kustantaa lähemmäs 200 euroakin. Ehkä nämä minun kohdalleni osuneet edukkaat lentohinnat on yksi syy miksi olen käynyt Puolassa niin usein. Lentolippujen hintaan kuuluu pieni käsimatkatavara, mutta itse olen ottanut aina matkalaukun ja maksanut siitä noin 30€ suunta lisää. Wizzairilla lentopaikat tulee varata tai voi joutua randomisti istumaan mihin vaan. Jos check-inin tekee kuitenkin 48h ennen lähtöä, niin lentopaikat matkaseuralaisen kanssa saa 90% varmuudella vierekkäin.

• Kohde: Sopot, Puola.
  • Lentoyhtiö Wizzair, meno-paluu 20€.
  • Lentoaika Turusta 1 tunti 10 minuuttia.
  • Puolassa aikaero -1 tunti.
  • Turusta lentokentälle pääsee kauppatorilta Föli -bussilla numerolla 1 ja kertalippu maksaa 3€.

Wizzair lentää Puolan Gdanskin lentokentälle, josta on noin 20 minuutin matka ytimeen. Lentokentältä on mahdollisuus ottaa bussi, mutta itse olen aina ottanut taksin, joka on tullut maksamaan noin 20€. Tällä reissulla kokeiltiin ekan kerran Uberia, josta mulla on vain positiivista sanottavaa. Kyyti lentokentältä Sopotiin maksoi noin 6€ eli ihan superisti vähemmän kuin taksi. Maksu suoritetaan suoraan Uber-sovelluksessa, joten käteistä ei tarvita ollenkaan.

VUOKRAA ASUNTO SOPOTISTA

Vuokrasimme meille Sopotista ihanan pienen asunnon nimeltään Karlikowska INN. Asunto sijaitsi noin 15min kävelymatkalta keskustasta ja ranta oli ihan kulman takana. Asunto oli todella modernisti sisustettu ja siellä oli myös pieni keittiönurkkaus. Tykkäsin asunnosta ihan hirveästi, sillä se oli todella puhdas ja valoisa.

Supermarket oli kulman takana ja vieressä oli useampi ruokaravintola. Jos haluatte yöpyä Sopotissa, niin suosittelen todella kovasti tätä asuntoa. Asunnon turvallisuus oli myös taattu lukollisella portilla ja piha-alueella oli valvontakameroita. Pihan puutarhassa oli kalusteet sekä grilli, joten kesällä tämä asunto olisi varmasti vieläkin mahtavampi, kun voisi grillata marketista ostettuja herkkuja.

SOPOTIN PÄÄKATU

Ekana päivänä käveltiin ytimeen eli Monte Carlon kadulle. Kadulla on runsaasti ravintoloita, pubeja, marketteja sekä muutama vaatekauppa kuten esim. H&M. Kadulla sijaitsee myös saksalainen Rossmann, jossa on myynnissä paljon kosmetiikkaa ja päädyin sieltä ostamaan kasan kasvonaamioita hinnaltaan 0.30€ kappale! Kadun päänähtävyys on varmaankin kuuluisa ”vinotalo”, jonka sisällä sijaitsee kahvila ja yläkerrassa on yökerho.

Käytiin syömässä Lubrow -panimoravintolassa. Olen käynyt kyseisessä ravintolassa ennenkin ja Sopotin Lubrow on huomattavasti  Gdanskissa sijaitsevaa ravintolaa pienempi, mutta silti käymisen arvoinen paikka. Oluen maistelutarjottimen saa 4€ hintaan, joka sisältää 4-5 erilaista olutta. Ruoka on myös super hyvää ja annokset ovat näyttäviä ja mikä parasta: edullisia! Lubrowissa on usein iltaisin livemusaa, joten jos tänne haluaa syömään illalla, niin paras tapa on varata pöytä etukäteen.

SOPOTIN VAHAMUSEO

Syömisen jälkeen käytiin juomassa lattet Cafe Ferber -kahvilassa, jonka jälkeen suunnattiin suhteelliseen uuteen Sopot Wax museum -vahamuseoon. Vahamuseo oli kyllä aika pettymys verratuna esim. Saksassa, Englannissa yms. sijaitseviin Madame Tussaud’s museoihin. Vahamuseo oli edullinen, sillä yksi lippu maksoi noin 3€ – mutta vahamuseo oli todella pieni ja ja sen kiertämisessä kesti oikeasti ehkä 10 minuuttia.

Jotkin julkkisten vahanuket olivat todella huonosti tehtyjä, mutta saatinpa hyvät naurut siellä museossa ja meillä oli kyllä ihan super hauskaa, kun pelleiltiin vahanukkejen kanssa. Vahanukkeina siellä oli mm. David Guetta, JLO, Paavo Pesusieni, Brad Pitt, Selena Gomez, George Michael, Michael Jackson yms.

ELÄINTARHA

Seuraavana aamuna herättiin aikaisin ja suunnattiin Uberilla Oliwan eläintarhaan. Matka maksoi noin 3,50€, joten halpaa lystiä oli reissaaminen Uberilla. Eläintarhaan maksoi talviaikaan 3 euroa, mutta kaikki kahvilat ja kaupat olivat kiinni eläintarhassa. Meitä harmitti kovasti, kun ei tajuttu ottaa mitään eväitä mukaan. Eläintarha on todella suuri, joten sen kiertämiseen menee helposti 2-3 tuntia.

Eläimet viihtyivät talvisaikaan sisätiloissa, mutta ulkosalla bongasimme kuitenkin pingiviinejä ja yllätyksemme lumihangessa tarpoi myös gepardi. Sisätiloissa pääsimme tutustumaan ihaniin leijonan poikasiin – voi, että ne olivat söpöjä. Mieleen jäivät myös kirahvit, aavikkokissa ja magnustit. Nälkä vei voimamme täysin ja ei jaksettu kiertää eläintarhan toista päätyä laisinkaan.

SYÖMINEN SOPOTISSA

Eläintarhan jälkeen hypättiin Uberin kyydillä suoraa takaisin Sopotiin syömään ja annoskateus oli suuri, kun mieheni sai aivan upean annoksen, jossa kasvikset, sipulit ja lihat oli laitettu roikkumaan metalliseen tankoon. Ravintoloissa syöminen ja juominen Sopotissa oli aika edukasta sillä yleensä pääruoka, viinit, kahvit yms. maksoivat noin. 30€ yhteensä.

Sopotissa on hyvä ravintolatarjota ja suosittelen katsotaan Tripadvisorista, minne kannattaa mennä. Pääkatu oli täynnä myös suloisia pubeja, joista meidän suosikiksi jäi Jack’s Bar, joka oli hauskasti sisustettu ja palvelu oli todella hyvää. Olut pubeissa maksoi pari euroa ja viinilasillisen sai kolmen euron hintaan.

MOLO – EUROOPAN PISIN LAITURI

Viimeisenä iltana Sopotissa kävimme katsomassa auringonlaskua Molo -laiturilla. Talvella sisäänpääsy on maksuton, mutta kesäisin se maksaa noin euron. Auringonlasku laiturilla oli kuin elokuvasta ja rannalla oli todella paljon kauniita joutsenia. Laiturin päässä sijaitsee ravintola, jonka hintataso on huomattavasti kalliimpi Sopotin muihin ravintoloihin verrattuna.

PÄIVÄRETKI GDANSKIIN

Viimeisenä päivänä siirryttiin Sopotista Gdanskiin. Kello soi jo kahdeksan aikaa aamulla, syötiin itse kokkaamat aamupalat, pakattiin tavarat ja lähdettiin taas Uberin kyydissä Gdanskiin. Sopotista Gdanskiin kestää ajaa noin 20 minuuttia. Gdanskissa olin varannut meille Hotelli Fahrenheitin, joka oli aika pettymys. Hotelli näytti kuvissa paljon hienommalta mitä oli + palvelu oli kehnoa ja aamupala surkea! Meitä ihmetytti myös huoneessa leijuva paha haju. Hotellin sijainti oli kuitenkin hyvä, sillä jokiranta oli ihan kulman takana ja vanhaan kaupunkiin oli noin 15 minuutin kävelymatka.

Vanha kaupunki on todella kaunis ja se on täynnä nähtävää sekä joka puolella on ravintoloita. Joen toisella puolella sijaitsee maailmanpyörä, jonka kyytiin hypättiin. Hinta oli aika korkea – 7,50€ per henkilö, mutta näkymät olivat maailmanpyörästä niin upeat ettei se haitannut. Kävimme ostamassa marketista vähän tuliaisia ja kävimme syömässä Prownar Piwnassa, joka oli Sopotin hintatasoon nähden hieman kalliimpi. Ruoka oli hyvää – otettiin alkuruoaksi jaettavaksi wingseja ja mä söin pääruoaksi täytettyä kanaa ja mies otti possua – mä muuten söin koko reissun ajan kanaa 😀 Puolassa on ilmeisesti jokin tapa, että kana täytetään sisältä erilaisilla soosseilla ja juustoilla – en tiedä, mutta hyvää oli.

Syömisen jälkeen lähdettiin hotellille yöunille ja herättiin perjantai aamulla jo kuudelta. Käytiin nopsaan aamupalalla ja kuten aikaisemmin jo mainitsin, niin aamupala oli todella köyhä eikä tarjolla ollut mitään muuta gluteenitonta, kuin munakasta. Uloskirjautumisen jälkeen lähdettiin kohti lentokenttää. Puolan lentokenttä on todella hieno ja shoppailtavaa sielläkin riittää jos on aikaa. Lento Turkuun kesti 1h 5 minuuttia ja olimme kotona jo ennen yhtä päivällä, jonka jälkeen menimme heti kotona päiväunille 😀

TOP 5 PARASTA ASIAA PUOLAN MATKALLA:

1. Oliwan eläintarha.
  2. Maailmanpyörä Gdanskissa.
  3. Molo Euroopan pisin laituri Sopotissa.
  4. Gdanskin vanhakaupunki.
  5. Ihanat ja edulliset ravintolat, kahvilat ja pubit.

MITÄ MEILTÄ JÄI KOKEMATTA, MUTTA MITÄ KANNATTAISI KOKEA PUOLASSA:

• Gdanskista noin tunnin bussimatkan päässä sijaitsee Stutthofin keskitysleiri. Olen vieraillut kyseisellä keskitysleirillä aikaisemmin ja suosittelen käymään siellä jos historia kiinnostaa, etkä ole kauhean herkkä raakuuksille – minä olen ja käynti siellä kalvaa kyllä edelleen.
  • Dinosauruspuisto sijaitsee Oliwan eläintarhan sisällä metsässä. Sinne on erillinen pääsymaksu.
  • Gdanskissa on useita museoita ja yksi suosittu on toisen maailmansodan museo.
  • Sopotissa sijaitsee vesipuisto sekä useita eri kylpylöitä.

VINKKEJÄ PUOLAAN:

• Puolassa on runsaasti shoppailtavaa, joten suosittelen ruumaan menevän matkalaukun ottamista mukaan.
  • Puolassa on heidän oma hampurilaisketju nimeltään Bobby Burger, josta saa burgereita myös gluteenittomana.
  • Avaa Tripadvisor ja katso sen avulla minne kannattaa suunnistaa syömään, drinksuille ja ostoksille.
  • Tippiä kuuluu jättää laskun summasta vähintään 10%.
  • Ota testiin panimoravintolasta olut-tarjotin – saat muutaman kolikon hintaan maistella erilaisia oluita.
  • Jos käytät Uberia, niin voit varata käteistä huomattavasti vähemmän mukaan, kun ei tartte pelata käteisen kanssa takseissa.

PS. kurkkaa tästä myös talvinen seikkailumme Budapestissa!

Kuudes kerta Puolassa ei pettänyt tälläkään kertaa ja meillä oli ihan super ihana loma kahdestaan. Myös talvella Sopot sekä Gdansk oli mahtavia paikkoja ja vaikka lunta oli yllin kyllin, niin aurinko paistoi jatkuvasti. Pöhinää ja kuhinaa oli siitä huolimatta vaikka olikin talvi. Suosittelen lämpimästi kaikille reissua Puolaan niin talvella kuin kesälläkin.

1. Minna Rajala kirjoitti:

Kiva postaus! Jotenkin sitä ei aina tajua, että voi päästä noinkin halvalla ulkomaille! Toki matkalla tulee lisäksi muita kustannuksia, mutta siltikin todella edullisiakin vaihtoehtoja löytyy, kun jaksaa miettiä ja vertailla.

Kiitos! 🙂
      Joo on kyllä hassua, että Puolaan pääsee talvella niin edullisesti. Jos suunnittelee matkan tarkkaan, niin on helppo pitää budjetti ja kun jättää shoppailut väliin 😉

2. Stella kirjoitti:

Moi! Mahtava juttu Puolan matkasta. Itse olin viime kesänä samoissa maisemissa, muistot palasivat mieleeni. Puola on mahtava matkailukohde. Ruoka on niin halpaa ja annokset ovat niin suuria. Vanhat kaupungit ovat ihanan kauniita! 🙂 suosittelen myös Krakovaa matkakohteeksi!

Kiitos paljon! 🙂
      Olet oikeassa, että ruoka oli niin hyvää ja edukasta ja kaupungissa oli todella kaunista. Krakova on ollut mielessä ja täytyy pitää se matkustuslistalla 🙂

3. Inka kirjoitti:

Vitsit kuinka halvalla tämä matka on saatu! Tän postauksen myötä Puola alkoi kiinnostaman paljon matkakohteena. 🙂

4. Maria kirjoitti:

Todella kattava postaus Puolasta. En oo ikinä itse käynyt, mutta tän perusteella voisin lähteäkin matkalle 🙂 Ja kuinka edullista, ja nopeaa saada pieni irtiotto arjesta.

Kiitos! 🙂
      Suosittelen kyllä Gdanskia / Sopotia matkakohteena. Ei tartte säästää hulluna rahaa, kun voi pienelläkin budjetilla lähteä reissuun 🙂

5. Ansku kirjoitti:

Ihana loma ollut teillä! Pitäisi useammin lähteä talvisiin maisemiin lomalle. Itse tulee valittua talvella rantaloma.

Oli kyllä ihana loma! 🙂
      Olen nyt muutamia kertoja ollut reissussa talvisissa kaupungeissa ja ei ole kyllä mitään moitittavaa. Rantalomat ovat kivoja, mutta kaupunkilomissa on vaan sitä jotain – suosittelen! 🙂

6. Reissuperhe kirjoitti:

Hei! Kiva ja hyödyllinen juttu? Onko vinkkiä tai kokemuksia Gdanskin kampaamoista? Entä optikkoliikkeistä?

Ihana kuulla, että artikkeli oli hyödyllinen – kiitos! 🙂
      Optikkoliikkeistä ei ole tietoa, mutta kaveri kävi kampaajalla ja oli tosi edullista ja lopputulos hyvä, joten ehdottomasti kannattaa kampaajalla käydä, ainakin -50% edullisempaa Suomeen verrattuna 🙂

7. Anna | Tämä matka -blogi kirjoitti:

Gdanskissa on tullut käytyä ihan useamman päivän visiitillä ja se on kyllä suositeltava kaupunki. Sopotissa olen vieraillut vain ajamalla kaupungin läpi. Olin autolla liikenteessä ja kiire oli jo hotellille. Päätettiin tutustua kaupunkiin paremmin seuraavana päivänä. Sitten reittisuunnitelma muuttui ja tuli kiire tienpäälle. Voin siis sanoa olleeni Sopotissa, mutta en minä mitään kaupungista nähnyt 😀

8. Miika / Scenic Road Hunters kirjoitti:

Oon monesti katsellut Gdanskin lentoja, kun ne lähtisivät niin läheltä. Sopottia ei ole vielä löytänyt mutta kiitoksia ilmiannosta.

Puolassa olisi kyllä paljon katseltavaa etenkin just historian takia. Tiet ei ainkaan muiden mukaan ole maailman parasta mut luulisi niitä maisemateitäkin löytyvän. Eniten nää paikat kuitenkin kiinnostaisi käydä Itämeren kierto-road tripillä. Ne kun on sopivasti rannikolla.

Valokuvista päätellen tyyli on hyvin Keski-Eurooppalaista. Asunnon vuokraaminenkaan ei varmasti ole huono idea vaikkakin tykkään kokeilla erilaisia hotelleja.

• Diiskuneiti kirjoitti:

Joo juuri sen takia olen käynyt niin monta kertaa Puolassa, koska lennot lähtevät melkein koti-ovelta ja ovat edullisia. Sopot on ns. rikkaille ja turisteille aikoinaan rakennettu kaupunki, jossa rikkaat ja valtionmiehet lomailivat. Sopot on selvästi hintatasoltaan hieman kalliimpi kuin esim. Gdansk, koska se elää turismista ja varsinkin kesällä Sopotista on vaikea saada edes majapaikkaa. Gdanskista Sopotiin menee juna, jolla pääsee päiväretkelle Sopotiin. Sopotissa on Euroopan pisin laituri Molo, joka kannattaa käydä tsekkaamassa 🙂

9. Teija / Lähdetään Taas kirjoitti:

Puolaan on kyllä nyt ollut tosi paljon edullisia lentoja, mutta silti se ei ole vielä mahtunut matkakalenteriini. Olen kyllä käynyt Varsovassa joskus opiskeluaikoina. Tuo Puolan rannikko olisi kyllä hieno nähdä myös.

• Diiskuneiti kirjoitti:

Wizzair aloitti lennot nyt Turusta Krakovaan, joten pakko vielä kerran lähteä Puolaan, kun lennot sai 17,50€ per suunta 😀

10. Iida in Translation kirjoitti:

Vaikuttaa kivalta pikku reissulta! 🙂 Unohdan aina, että Puolaan pääsisi lentämään noin hullun edullisesti.

Ihan käsittämättömältä näyttää tuo vino talo! Ihan kuin tuota kuvaa olisi väännetty photoshopissa 😀

Itseä kiinnostaisi Puolassa kylpylät, historia ja keskitysleirit, koska en ole vielä sellaisessa koskaan käynyt.

• Diiskuneiti kirjoitti:

Puolassa on tullut käytyä tosiaan jo kuusi kertaa, kun tästä kotoa on 20 minuutin matka Turun lentokentälle ja Puolaan pääsee edullisemmin, kuin vaikka päiväksi Helsinkiin 😀

Tuo vino talo on kyllä hauska ja siellä sisällä oli kahviloita ja yökerho. Keskitysleirillä kävin yhtenä vuotena ja olen niin herkkä, että se oli minulle turhan järkyttävä kokemus. Sopotissa oli kiva kylpylä ja Oliwassa ihana eläintarha 🙂