AIKUISTEN VÄLINEN SOMEKIUSAAMINEN + HAASTE
Huomasin eilen, että bloggaaja Mia Metso oli julkaissut Instagramissaan kuvan, jossa hän kertoi joutuneensa kiusaamisen kohteeksi. Joku oli ilmiantanut kaikki hänen julkaisunsa Facebookissa ja Instagramissa ja näin ollen hän joutui kokonaan bannatuksi somesta, joka vaikuttaa myös hänen tuloihinsa, koska blogi on monelle työ, vaikka tuntuu ettei se mene millään ihmisten kaaliin. Jollain on niin paljon katkeruutta häntä kohtaan, että hän oli jaksanut nähdä tuollaisen vaivan, että saa toisen bannatuksi somesta. Jätin hänen Instagramiinsa kommentin somekiusaamisesta ja mietin koko päivän ja yön miksi aikuiset kiusaavat toisiaan niin paljon somessa. Luen päivittäin bloggaajien tilityksiä Instagramissa, kun joku lukija on käynyt jättämässä positiiviseen blogitekstiin aivan käsittömän röyhkeän kommentin – jotku ovat haukkuneet jopa bloggaajien lapsia rumiksi tai todeneet, että yök sä oot läski, pliis älä jaa sun kuvia netissä – niinku anteeksi mitä?
Itse jaan usein blogipostauksiani Facebookin eri ryhmissä ja saan melkein joka kerta aikaan kauhean paskamyrskyn. Se on aivan sama mitä postauksia jaan tarkoituksena antaa esim. resepti tai kosmetiikkavinkkejä, niin aina joku tai jotku kirjoittavat jotain negatiivista. Yhdessä ryhmässä reseptiäni haukuttiin, Kreeta ryhmässä minut tallattiin aivan pohjamutiin usemman kerran, yhden kerran postasin kokemuksiani Belgian Tomorrowland -festivaaleilta ja joku otti oikein tehtäväkseen haukkua minut lyyttyyn ja sabotoida mut kaikissa somekanavissa. Sisustuspostauksessa asuntomme haukuttiin rumaksi ja meikkipostauksessa kerrottiin, että olen ruma. Kun alotin bloggaamisen vuosia sitten, otin kaikki negatiiviset paskakommentit todella henkilökohtaisesti ja masennuin niistä. Lopetin kiusaamisen takia hetkeksi bloggaamisenkin, mutta nyt 31-vuotiaana en välitä enään noista kommenteista. Ystäväni kiehuvat välillä raivosta ja ovat kommentoineet takaisin kiusaajille, mutta itse olen päässyt kiusaajia yhden portaan ylemmäs – sanokaa mitä vaan, mä en välitä enkä kuuntele. En vastaa kiusaajien kommentteihin, koska en halua kuluttaa elämästäni sekunttiakaan negatiivisuuteen.
Tuntuu, että Facebook on pahin – siellä ihmiset kehtaavat omalla nimellään ja pärställään kirjoittaa aivan uskomattomia kommentteja. Mikä siinä on ideana, että tulee haukkumaan esim. toisen jakaman askarteluvinkin ja jaksaa käyttää vielä aikaa siihen, että ensin lukee sen ja sitten kommentoi, että sä oot ihan paska ja sun askartelut on ihan syvältä. Twitterissä haukutaan tv:stä tulevaa ohjelmaa ja sen juontajaa ja Instagramissa ollaan katelliisia ja vältetään painamasta sydäntä. Kauheasti puhutaan siitä, kuinka lapset ja nuoret kiusaavat toisiaan somessa – ööö mites me aikuiset näytetään sitten mallia? Haukutaan tuntemattomia ja vieraita ihmisiä Facebook ryhmissä tai jätetään toisten blogeihin aivan törkeitä kommentteja.
Iltapäivälehtien uutisten kommenttiboksit ovat myös aika karua luettavaa – esim. jos uutisena on vaikka ”Rosanna Kulju erosi”, niin kommenteissa haukutaan lehmäksi ja, että haloo ketä kiinnostaa – mutta silti oli pakko tuo uutinen lukea ja käyttää omaa aikaa kommentointiin, en vaan niinku kestä 😀 Kritiikkiä ja palautetta saa toki aina antaa, koska ilman sitä ei voi kehittyä, mutta toisen ulkonäön kommentointi ilkeästi ja varsinkin lasten haukkuminen on aivan törkeää. Miksi joku haluaa jättää ilkeitä kommentteja ja pahoittaa jonkun mielen niin pahasti, että kyseinen henkilö saattaa itkeä? Miksi kukaan ihmiset haluavat loukata toisiaan niin paljon? Onko kiusaajat jotenkin mielisairaita – heidän elämäntehtävänsä näyttää olevan toisten mielenpahoittaminen? Palautetta saa aina antaa, mutta neuvot ja vinkit voi myös kertoa rakentavasti eikä ilkeästi.
Veikkauksella pyörii telkkarissa mainos lasten ja nuorten somekiusaamisesta ja uskon, että tuo mainos on koskettanut myös monia aikuisia, ainakin itse koen olevani tuossa mainoksessa, vaikka minun ei kuuluisi tuntea niin. Veikkauksen sivuilla kerrotaan, että ”kiusaamisen kitkeminen lähtee aikuisista. Yli 40 % vastaajista uskoi, että eniten kiusaamisen riskiä lisää eniten se, ettei asiaan puututa riittävän ajoissa. Yksi vastanneista jopa ehdotti, että kaikille vanhemmille pitäisi järjestää pakollinen kurssi siitä, mitä merkitsee vanhemmuus, kasvattaminen ja rajojen asettaminen”. Mun mielestä vanhemmille pitäisi järjestää kurssi siitä, miten somessa ei kiusata ja haukuta muita – aikuisten kiusaaminen näkyy kaikkialla myös face-to-face kohtaamisissa esim. myyjät saavat päivittäin paskaa niskaan asiakkailta, kun asiakkaalla on vaan itsellä pahamieli tai jokin vitutus jostain, niin sehän on ihan parasta purkaa myyjään ja tehdä hänenkin fiiliksestään ja työpäivästään paska! Aikuiset ovat myös työpaikalla niin taitavia kiusaamaan, ollaan kateellisia tai yritetään, ettei toinen menestyisi paremmin – yhteen hiileen puhaltaminen näyttää olevan monilla työpaikoilla erittäin vaikeaa. Meidän pitäisi muka tukea ja estää lasten ja nuorten välistä kiusaamista, mutta kysynpä vaan, että jos aikuiset kiusaavat toisiaan näin pahasti, niin miten meistä kukaan voi auttaa ketään muuta lopettamaan kiusaamista?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=9SLWizQLdRU
HAASTE
Haluan haastaa jokaisen aikuisen kirjoittamaan kahden viikon ajan vain positiisia kommentteja somessa – oli se sitten Facebook-ryhmä, blogipostaus tai Iltalehden uutinen. Jos vastaasi tulee jokin artikkeli, uutinen, resepti tai blogipostaus josta et ole kiinnostunut, niin älä sitten turhaan lue sitä ja jos luet, niin älä hauku ja kiusaa! Jos me emme näytä aikuisina mallia lapsille ja nuorille miten kiusaamisen kanssa toimitaan – niin kiusaaminen ei tule ikinä loppumaan.
Jaa tämä haaste muillekin ja pidetään kaikki yhdessä edes se kahden viikon tauko somekiusaamisesta – jooko? Bloggaajat ja toimittajat tekevät artikkeleita ja uutisia juuri teille. Jotku meistä kirjoittavat harrastuksenaan ja jotku kirjoittavat leipätyökseen, joten arvostetaan kaikkien työtä, harrastuksia ja tekemistä. Kehu ja arvosta, kerro kommenttiboksiin kenen bloggaajan jutut saa sut hyvälle tuulelle tai mitä sinä lehtiä tykkäät lukea eniten?
PS. pahoittelen tässä postauksessa olevaa kielenkäyttöä. En normaalisti kiroile juurikaan ja tämä on eka ja viimeinen kerta kun kiroilen blogitekstissä, aihe sai vaan mut niin tuohtuneeksi 😀
NÄIN JÄRJESTÄT BABY SHOWERIT TYYLIKKÄÄSTI JA EDULLISESTI
Ystäväni laskettu aika koittaa lokakuussa ja vaikka vauvakutsujen järjestäminen kuuluu kummille, niin en enää malttanut odottaa ja halusin järjestää ne itse, ennen kuin tuleva äiti poksahtaa 😀 Vauvakutsut olisi hyvä järjestää kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa, jotta myös tuleva äiti pystyy nauttimaan juhlistaan kunnolla.

En tuntenut ystäväni sukulaisia tai muita kavereita kunnolla, joten lähestyin ystäväni äitiä ja pyysin häneltä nimilistaa ketä vauvakutsuille voisi kutsua. Tulevalle äidille juhlat olivat täysin salaisuus ja yllätys vauvajuhlat oli helppo järjestää, sillä olimme sopineet jo monta viikkoa sitten ystäväni kanssa vauvamahan kuvaustreffit elokuulle ja päätin pitää vauvakutsut tuona samana päivänä meidän kotonamme. Vauvakutsuihin voi upottaa kunnolla rahaa tai sitten ne voi järjestää budjetilla ja koska järjestin nämä vauvakutsut ns. budjetilla, niin ajattelin jakaa teillekin vinkkejä miten näyttävät vauvakutsut voi järjestää myös pienemmällä rahamäärällä.

JÄRJESTÄ JUHLAT KOTONA
Ison osan budjetista säästää järjestämällä juhlat kotona ja kotona järjestämällä selviää paljon vähemmällä, kun astioita, koristeita ja ruokia ei tarvitse roudata juhlatilaan ja takaisin. Kotona järjestäessä koristelut ja kattaukset voi tehdä etukäteen vaikka jo paria päivää aikaisemmin ja silloin itse juhlapäivälle ei jää niin paljon tekemistä. Koska meillä vauvakutsuja vietettiin elokuussa, niin saimme nauttia auringosta ja lämpimästä ilmasta takapihallamme herkkujen kera.

KUTSUT
Perinteiset postitse lähettävät kutsut vievät aikaa ja rahaa. Vieraiden osoitteiden selvittäminen on jo oma hommansa ja korttikutsuissa RSVP vastausten odottaminen vie aikaa – nykyisin on helpompaa ja nopeampaa kutsua vieraat juhliin somen kautta. Vieraiden kutsuminen olisi hyvä tapahtua 2-3 viikkoa ennen, jotta kaikki ehtivät sovittamaan menonsa ja aikataulunsa juhlia varten. Vieraita varten voi perustaa oman What’s App -ryhmän, jossa voi helposti tiedottaa juhliin liittyvistä asioita ja jakaa myöhemmin esim. kuvia juhlista.

PIDÄ NYYTTÄRIKESTIT
Vauvakutsuihin kuuluu tietty ruoka ja juoma. Ajattelin ensiksi itse tehdä kaikki tarjoiltavat, mutta koska olin töissä aamusta iltaan oli minun mahdotonta suoriutua yksin kaikista tarjoiltavien tekemisestä. Ehdotin vieraille nyyttikestejä eli jokainen vieras toisi juhliin mukanaan jotain syötävää tai juotavaa ja se sopi hyvin kaikille.

Jos juhlat pitää nyyttäreinä, niin tuotavat ruoat ja juomat kannattaa sopia etukäteen etteivät kaikki tuo samoja juttuja sekä ruoka-aine allergiat on tärkeää muistaa, että jokainen saa syötävää. Meillä ruoka-aineallergioina oli gluteeniton sekä laktoositon ja itse valmistin juhliin gluteenittoman tonnikala-pastasalaatin (ohje artikkelin lopussa). Vauvakutsuille ei normaalisti kuulu alkoholijuomat, mutta jos tulevaa äitiä ei haittaa, niin muut vieraat voivat nauttia alkoholia. Äidille sopivia juomia ovat Muumiskumppa, Pommac ja myös Alkosta saa alkoholittomia kuohuviinejä.

Vauvakutsuille sopii hyvin tarjoiltavaksi esim.
- Erilaiset salaatit.
- Suolaiset ja makeat piiraat.
- Cocktail-palat
- Hedelmiä.
- Keksit ja cupcaket.
- Karkkeja ja häissä usein nähtävä karkkibuffet sopii hyvin myös vauvakutsuille.
- Alkoholiton kuohuviini, kivennäisvedet ja mehut.
- Vauvakutsuilla toimii hyvin myös erilaiset buffetit kuten esim. tortilla tai hampurilaisbuffa.
Pinterest on tulvillaan ihania vauvakutsujen ruokavinkkejä, katso parhaat ruokaideat ja valmistusohjeet tästä!
PS. muista olla mukana vähentämässä ruokahävikkiä ja tilaa herkut edullisesti *Matsmartin hävikkiruokakaupasta (mainoslinkki).
ASKARTELE ITSE
Juhlakoristeisiin saa upotettua helposti rahaa ja itse selasin useita tunteja eri verkkokauppojen Baby Shower -koristeita ja löysin lopulta aika edukkaita ja tyylikkäitä koristeita Serpentiini nimisestä verkkokaupasta. Useimmat koristeet voi askarrella myös itse ja esim. Tigerista saa edullisesti askartelutarvikkeita, ilmapalloja sekä kattaustuotteita.

Itse tilasin tällä kertaa kaikki koristeet ja kattaustuotteet Serpentiinistä, koska aika ei yksinkertaisesti riittänyt askarteluun, vaikka normaalisti askartelen mielelläni kaikkea itse. Löysin Serpentiinistä ihanan Mom To Be -olkanauhan, jonka voi askarrella halutessaan helposti myös itse. Vauvakutsuille sopivat myös erilaiset leikit ja pelit, jotka voi helposti askarrella itse. Toki kaikki eivät pidä leikeistä, joten kannattaa miettiä tarkkaan haluaako vauvakutsuille leikkejä vai rentoa yhdessäoloa. Meillä ei ollut mitään leikkejä, vaan olin tehnyt laatikon johon vieraat saivat jättää terveiset tulevalle äidille sekä tein taulun, jossa oli kaikkien huulien jäljet ja nimet. Taulun voi ripustaa esim. lastenhuoneen seinälle. Voit käydä hakemassa inspiraatiota ja ideoita leikkeihin tästä.

JAKAKAA KUSTANNUKSET
Jos budjetti tuntuu itselle liian suurelta, niin kustannukset voi myös jakaa vieraiden kesken samalla tavalla kuin polttareissa. Itse olen osallistunut moniin vauvakutsuihin laittamalla järjestäjän tilille tietyn summan rahaa.

OSTAKAA YHTEINEN LAHJA
Vauvalle ja äidille tuotavat lahjat ovat yksi vauvakutsujen päänumeroista. Tuleva äiti avaa kaikki lahjat yksitellen ja niitä ihastellaan vieraiden kesken. Yleensä tapana on, että jokainen vieras tuo oman lahjansa, mutta nykyään harrastetaan myös sitä, että vieraiden kesken kerätään tietty rahasumma, jolla ostetaan jokin kalliimpi tuote tai raha annetaan lahjakorttina, jotta tuleva äiti voi ostaa itse mitä haluaa. Itse suosin mielummin sitä, että jokainen tuo oman lahjansa, koska silloin lahjassa näkyy enemmän antajan persoona, kuin se että antaa pelkkää rahaa. Itse ostin Serpentiinistä ihanan maton vauvan ikävuosien valokuvaavista varten – olen nähnyt kyseisiä mattoja Instagramissa ja nyt vihdoin löysin myös Suomesta verkkokaupan missä niitä myydään jee!

RESEPTI: GLUTEENITON TONNIKALAPASTA-SALAATTI
- 5 desiä gluteenitonta pastaa (mittaa raakana).
- 2 purkkia tonnikalaa öljyssä.
- 200 grammaa laktoositonta Apetina fetajuustoa.
- Puolikas pussi herne-maissi-paprikaa.
- 4 ruokalusikallista valkosipulin makuista salaatinkastiketta.

- Keitä pasta kypsäksi noin 8-10 minuuttia. Varo, ettei pastasta tulee liian kypsää, muuten se menee mössöksi.
- Keitä puolikas pussi herne-maissi-paprikaa.
- Kaada jäähtynyt pasta tarjoiluastiaan ja sekoita joukkoon tonnikalat sekä herne-maissi-paprikasekoitus.
- Viipaloi fetajuusto kuutioiksi ja sekoita kuutiot salaatin joukkoon.
- Lisää lopuksi salaatinkastike ja sekoita kunnolla.
- Anna salaatin imeytyä hetki jääkaapissa ja nosta sen jälkeen tarjottavaksi.

Oletko sinä koskaan järjestänyt Baby Showereita ja miten järjestelyt sujuivat? Muistakaa seurata minua myös Instagramissa, jonne päivittelen storyn puolta päivittäin. Instagramista minut löytää nimellä @diiskuneiti 🙂


8


